A felmérések szerint az összes bolti költés több mint kétharmada impulzusvásárlás, vagyis a vásárlói döntések többségét ma már nem a szükség irányítja. Sokkal nagyobb szerepet játszanak a különböző marketing- és értékesítési fogások. Az üzletek ugyanis mindent megtesznek azért, hogy olyan dolgokat vásároljunk, amiket magunktól eszünkbe sem jutott volna megvenni. A mindennap alkalmazott trükkök között vannak az állandó árengedmények, a kihagyhatatlannak látszó ajánlatok, a kóstoltatás, a vásárlói hűséget erősítő gyűjtögető akciók, a tudatalattira is ható nyugtató zene és illatok, az áruhitel, és az óriásira nőtt bevásárlókocsik. Ugyancsak az impulzusvásárlást motiválják a pénztárak környékén felhalmozott édességek és más nassolnivalók, a bejárattól szándékosan a bolt legtávolabbi pontján elhelyezett alapvető élelmiszerek, vagy a célirányos vásárlást ellehetetlenítő rendszeres boltátrendezések is.
Mit tesznek a tudatos vásárlók?
A klasszikus fogyasztóvédelem szerint tudatos vásárló az, aki nem hagyja, hogy átverjék. Aki tisztában van a fogyasztói jogaival, és él is velük. Aki tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről, a kapcsolódó szolgáltatásokról, és a legjobb ajánlatot választja ki. Mindez valóban fontos. A tudatos vásárlásnak azonban többet kell jelentenie annál, hogy képviseljük és érvényesítjük saját jogainkat és érdekeinket.
Ezek a mások lehetnek embertársaink, vagy a jövőben megszületendő gyermekeink, unokáink, vagy nem emberi létezők: állatok, növények, sőt, ökológiai rendszerek is. A tudatos vásárlók tehát olyan fogyasztói döntéseket próbálnak hozni, amelyekkel nemcsak mi járunk jól, hanem az egész világ. Döntéseink alapvető értékeket tükröznek: hitünket az igazságosságban, a méltányosságban, az ökológiai felelősségben.
Miért fontos ez?
A tudatos vásárlók megpróbálnak túltekinteni a reklámok ködfüggönyén, és elgondolkodni azon, hogy mit is teszünk akkor, ha ezt vagy azt a terméket megvásároljuk. Mi a valódi értelme és értéke annak a terméknek? Talán éppen a gyerekmunkát vagy más emberi szenvedést támogatunk egy távoli országban? Esetleg egy olyan céget, amely a génmanipulációban érdekelt, amely kozmetikai célokra állatkísérletek folytat? A megvásárlása több hulladékot és szemetet termel, mint amennyi csekély élvezetet az elfogyasztása jelent? Vagy ellenkezőleg: olyan termékről van szó, amely nemcsak egészséges, de az előállítása is környezetkímélő módon történt, és olyan vállalat gyártotta, amely felelős magatartásával tűnik ki?
A tudatos vásárló 12 pontja
Lista, szatyor, mennyiség, javíttatás, újrahasznosítás és társai – 12 szempont, amit érdemes észben tartani vásárláskor. Tudatos vásárlás 12 lépésben.
1. A pénzed szavazat
Te döntöd el, mit és kit támogatsz. Nem kell támogatnod a kizsákmányolást, a gyermekmunkát, a környezetszennyezést, a káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.
2. A kevesebb több!
A mennyiség helyett a minőségre figyelj! Kevesebb vásárlás, kevesebb fűtés és hűtés, kevesebb autózás, kevesebb utazás – és fellélegzik a természet.
3. Írj listát!
Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz ‘polctrükkökre’!
4. Helyben, helyit
Vásárolj közvetlenül a gazdától, piacon vagy helyi kisboltban. Kutasd fel a jó helyeket. Támogasd a helyi termelőket, kisiparosokat, gyártókat. Válaszd a szezonális élelmiszert.
5. Mondj nemet a csomagolásra!
Vigyél magaddal táskát/szatyrot, ne fogadj el zacskót. Válaszd a csomagolásmentes vagy fenntarthatóan csomagolt árut, a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást.
6. Egyél klímabarát módon!
A hús és a tejtermékek lényegesen jobban terhelik bolygónkat a növényi élelmiszereknél. Egyél több zöldséget, kevesebb húst, iktass be hetente vega vagy vegán napokat!
7. Láss tisztán!
Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Ne dőlj be a vonzó külsőnek, láss át a szitán, ha túlfogyasztásra ösztönöznek. Így tudsz majd tényleg ellenállni.
8. Olvasd el a címkét!
Keresd a fenntartható és etikus termékeket tanúsító címkéket. Ne tévesszen meg a zöld szín és a sok kamu logó. Csak a hiteles minősítéseknek higgy, hogy tudd, mit vásárolsz.
9. Erőszakmentes jólét
Válassz olyan termékeket, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, amelyeket természetes élőhelyeik károsítása nélkül készítenek el.
10. Használd, amíg bírja!
Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár. Vegyél használtat; ha elromlott, javíttasd.
11. Nem mindegy!
Ha nincs is tökéletes megoldás, keresd mindig a jobbat. Jelezd a cégeknek: fontos a fenntartható és etikus működés. Ha többen mondjuk, komolyan veszik.
12. Közösen könnyebb
Sose gondold, hogy céljaiddal egyedül vagy! Csatlakozz zöldülő közösségekhez, mert együtt, kis lépésekkel nagyot tudunk változtatni.
Magyarországon mintegy kilencmillió ember hoz naponta, de legalább hetente valamilyen vásárlói döntést. Ez óriási erő. Ha e döntéseknek csak egy része – reméljük növekvő része – tudatos etikailag és környezetileg, az már sokat számít.
Források: tudatosvasarlo.hu, xforest.hu
Képek forrása: pixabay