A fenntarthatóság – amelyet a Soproni Egyetem képzési és kutatási tevékenységének középpontjába állított – a XXI. század megkerülhetetlen fogalma és vezérelve, amely a megújuló alapanyag, a fa felhasználásában is központi szerepet kap. Ahhoz, hogy a meglévő gyakorlati megoldások egymást erősítő, egységes rendszerré integrálódjanak, a fagazdálkodás három pillérének – az erdőgazdálkodóknak, a faipari szereplőknek és az egyetemi tudásbázisnak – közös gondolkodása, együttműködése szükséges. Így tárhatóak fel az iparág új lehetőségei is, hiszen a fa felhasználása – különösen az építőiparban – az utóbbi években jelentős növekedésnek indult, és ez a tendencia a következő években erősödhet is.
„A felgyorsult ütemű erdőtelepítések nyomán folyamatosan növekszik az erdőterület, így a hasznosítható fa mennyisége is. A hosszú távú tervezéskor azonban figyelemmel kell lennünk a klímaváltozás hatásaira is, amelynek nyomán megváltozik az erdők fafajösszetétele, ami hatással van felhasználható faanyag minőségére és mennyiségére is. Éppen ezért az Agrárminisztérium, a Soproni Egyetem és a Fagazdasági Országos Szövetség együttműködésében megkezdődött egy ágazatközi faipari stratégia kidolgozása, amelynek formálásában az átfogó szakmai párbeszédnek megkerülhetetlen szerepe van” – fogalmazott Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium erdőkért felelős helyettes államtitkára.
„A faipar jó mintát kínál a körkörös gazdaság számára, hiszen a fa minden alkotóelemében hasznosítható. A mostani kerekasztal beszélgetés egy rugalmasabb ágazati együttműködés kezdete, amelynek már van kézzelfogható eredménye is: határozott igény fogalmazódott meg arra, hogy a továbbiakban a fagazdálkodás területén nem feldolgozási fázisokban, hanem a teljes termékláncban kell gondolkodni” – fejtette ki az eseményen Dr. Alpár Tibor, a Soproni Egyetem innovációért és vállalati kapcsolatokért felelős rektorhelyettese.
A Soproni Egyetem nemcsak a párbeszéd megindításával, hanem a tudásbázis rendelkezésre bocsátásával is aktív alakítója a változásnak: az egyetemi kutatómunka számottevő része iparági igények alapján indul, és a képzés során a hallgatók számos projektfeladatba kapcsolódhatnak be, megismerve a gyakorlati igényeket, folyamatokat is.
Borítókép; Soproni Egyetem