Egy hölgy 2022. június 24-én kapott egy e-mailt, amely látszólag egy valós csomagküldő szolgáltatótól érkezett. A levélben csomag érkezéséről tájékoztatták és a csomagszállítási díj megfizetésére szólították fel. Rákattintott a linkre, amely elnavigálta egy fizetési felületre, ahol a bankkártya adatait - kártyaszám, érvényességi idő, CVC kód - kellett megadnia. Számlájához nem állított be SMS-értesítést, ezért az összeg kifizetését követően nem foglalkozott tovább az e-maillel. Két nap múlva, amikor belépett a netbankjába, tapasztalta, hogy több jogtalan kifizetés is történt a számlájáról. A tranzakciók több helyről, USA dollárban, euróban, török lírában és japán jenben történtek. Pár óra leforgása alatt közel 50.000,- forint kára keletkezett.
Egy éber férfinél szerencsére azonnal megszólalt a vészcsengő, és figyelmen kívül hagyta azt a 2022. július 5-én kapott e-mailt, amiben arra szólították fel, hogy kattintson a megadott linkre, amennyiben hozzá akar jutni a leállított csomagjához.
Nem volt ilyen éber az a fiatalember, akit 2022. július 11-én kora délután felhívott egy önmagát banki alkalmazottnak kiadó férfi. A csaló elmondta, hogy egy több mint 200.000,- forintos tranzakció jogosságát szeretné ellenőrizni. A jogtalan átutalástól megijedt férfit segítségnyújtást színlelve felszólította, hogy lépjen be a netbankjába, amely során megszerezte személyes adatait, banki azonosítóját és a hozzá tartozó jelszavát. Sajnos, csak a hívás után vált a sértett számára gyanússá az eset és tette meg a szükséges óvintézkedéseket.
A Soproni Rendőrkapitányság azt tanácsolja, hogy az interneten legyünk rendkívül elővigyázatosak!
- Amennyiben fizetési felszólításról, bármilyen adategyeztetésről vagy nyerési, befektetési lehetőségről kapunk egy e-mailt, mindenképpen vizsgáljuk meg. Nézzük meg a feladót, hasonlítsuk össze a levélben hivatkozásnak megadott cég nevével, valamint a már korábban tőlük kapott e-mailek címével. Vegyük észre a magyartalan mondatokat, helyesírási hibákat! Amennyiben a levél egy linket is tartalmaz, azt semmiképpen se nyissuk meg!
- Egy valódi banki alkalmazott jogtalan tranzakció miatt sohasem hív fel minket. A bankok telefonos ügyintézés esetén kizárólag az ügyfél azonosításához kérik a személyes adatokat, de ezek nem terjednek ki a bankkártya adatokra, jelszavakra. A legkisebb gyanú felmerülése esetén inkább kérjük meg az ügyintézőt, hogy adjon lehetőséget személyes ügyintézésre.
- Számlánkhoz állítsuk be a lehető legtöbb biztonsági protokollt, úgy mint a számlán történő mozgásokról kapott tájékoztató SMS-t, az internetes biztonsági kódot, netbank applikációt. Így az onnan indított utalás csak az előzetes jóváhagyásunkkal jöhet létre. Ha olyan tranzakcióhoz kapunk jóváhagyásra felszólítást, amit nem mi kezdeményeztünk, akkor azt ne hagyjuk jóvá és jelentsük a bankunknál.
- Amennyiben megtörtént a baj, a nyomozás hatékony lefolytatása érdekében minél előbb tegyünk feljelentést!
További tanácsokat az alábbi linkeken találunk:
https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/internet-biztonsag/adathalaszat
https://www.posta.hu/aktualitasok/megteveszto_emaileket_terjesztenek_a_magyar_posta_neveben_20201112