Változnak a jogosítványszerzés szabályai, a módosítások a tanulóvezetőket és az oktatókat egyaránt érintik. Az egész rendszer digitalizációja zajlik, amelynek értelmében digitális vezetési kartont kell majd tölteni és bejelenteni a Közlekedési Alkalmassági Központnál.
– ismertette a Borbély Zoltán közlekedési szakjogász.
A szakértő elmondta, a rendszer a taxisofőrök által használt tachográfhoz hasonló, lekövethető, hogy a tanulóvezető hol járt, és milyen sebességgel haladt.
„A forgalmi vizsga előtt hat órával be kell jelenteni, hogy egy tanulóvezető hány órát és kilométert vezetett az oktatások során” – fejtette ki.
Az is kiderült, hogy a jogosítvány megszerzéséhez szükséges feltételek nem változnak: továbbra is 580 kilométert kell majd levezetni, minimum 30 gyakorlati óra alatt.
Szimulátoroknak ad utat a szabálymódosítás
Borbély elmondta, augusztus elején szabálymódosítás történt, amely a digitalizáció felé tereli az autós iskolákat. A közlekedési szakjogász úgy fogalmazott: a szimulátorok segítségével olyan válságszituációkkal is szembesülhetnek a tanulóvezetők, amelyek a sofőrök gyors reakcióidejét teszik próbára. Ezekbe a modern berendezésekbe a fizika törvényeit is bele tudják tápláni, így az éles forgalomban nem tapasztalt helyzetekben is rutint szerezhetnek a tanulók – tette hozzá.
Az elektromos rollerek szabályozása
Az e-rollerek és a segwayek a megjelenésükkel sok fejfájást jelentenek az autóval közlekedőknek és a gyalogosoknak egyaránt. Borbély Zoltán szerint a szakembereknek kell foglalkozni ezeknek a közlekedési eszközöknek a szabályozásával.
„Ezeket a közlekedési eszközöket saját kategóriaként kellene beemelni a KRESZ-be”
– fogalmazott.
A szakértő ismertette a jelenlegi gyakorlatot, amely szerint az elektromos rollerek egy bizonyos teljesítményig kerékpárnak, afölött pedig segédmotornak minősülnek.
Az elektromos rollerek felhasználási módja is problémás, a felmérések szerint ugyanis a járművel közlekedők negyede ittas állapotban okoz balesetet. Borbély Zoltán szerint fontos a fellépés az alkoholos állapotú közlekedőkkel szemben.
borítókép: vezess.hu