A déli járatban már zajlanak a szigetelési munkák
A projektvezető a fejlemények közül kiemelte, hogy a déli járatban a végleges szerkezet betonozása január első felében elindul. „Emellett a másik közelgő mérföldkő, hogy a fejtési munkáknak köszönhetően az északi járat lyukasztása január végén megtörténik” – tette hozzá Kerékgyártó Attila.
A részletekre áttérve kifejtette, a déli járatban a nyári lyukasztás után az első és legfontosabb feladat az alagút kitisztítása, profilozása, valamint az ellenbolt betonozása volt, amely az első vészátjáróig már el is készült.
„Ebben a járatban már zajlanak a szigetelési munkák, négy blokk szigetelése elkészült. A vasszerelés is elindult, ezzel a munkával kettő blokkban vagyunk készen.”
Így áll össze az alagút véglegesítéséhez szükséges géplánc
Kerékgyártó Attila arra is kitért, hogy a fogadó felületet elkészítették a betonozáshoz: „Ez azt jelenti, hogy az első zsaluzó kocsi összeállítása befejeződött.”
A szakember az alagútban alkalmazott gépláncot is bemutatta. „Első tagja a szigetelő kocsi, amiről a finom profilozást is lehet végezni, ezt követi egy nagyméretű vasszerelő kocsi, amely profiljában már követi az alagút szerkezetét.
A következő gép egy zsaluzó kocsi, amely egy hatalmas, 130 tonnás, hidraulika által mozgatott szerkezetként vasúti sínen halad előre.
A géplánc zárórészeként a negyedik kocsi a beton utókezelését végzi el.
Elsőként a zárt szakaszi blokként megvalósuló negyedik blokk betonozási munkáját kezdik el. A három nyílt szakaszi blokkot a második zsalukocsi betonozza majd a későbbiekben. A betonozási munkák a fejtéshez hasonlóan keletről indulnak, miután itt van olyan felvonulási terület, amely lehetővé teszi a géplánc összeszerelését.
A biztosító eszközök betonozásánál hibátlan tervezés és kivitelezés szükséges
A tervek szerint a zsaluzó kocsi hetente 2-3 blokkot halad előre. „Ahogy beáll, kibetonozzuk az adott szakaszt, két nap múlva pedig szakítunk, ekkor elválik a betontól a palást, majd előrébb toljuk a zsalukocsit” – írta le a folyamat egyik jelentős részét a projektvezető.
A betonozás témájához fontos háttérként hozzátette, a végleges vasbeton szerkezetbe már belekerülnek az alagút biztonságos közlekedését biztosító eszközök.
„A különböző lámpák, ventilátorok védőcsövei, kötődobozok, vezetékek és szerelvények bebetonozásra kerülnek, így nagyon körültekintően kell eljárni mind a tervezés, mind a kivitelezés során.”
Hozzáteszi, a hajszálpontos tervezést segíti, hogy a végleges vasbeton szerkezetet és a belső beépítést a BIM-tervezőprogram segítségével készítik, virtuális kivitelezésként megelőzve a tényleges helyszíni munkálatokat.
A nyugatról zajló fejtést is a keleti oldalról szolgálják ki
A másik fő témakörre áttérve Kerékgyártó Attila elmondta, az északi járatban a téli leállás után már csak mintegy 50 méter marad a fejtésből. „Ez a fejtés két irányból halad, miután a déli járat kilyukasztása után immár a nyugati oldalon is el tudtuk kezdeni a fejtést.”
Hozzátette, a nyugatról történő fejtésnek a kiszolgálása érdekében az északi járat ellenboltját is elkészítették az első vészátjáróig.
„Ez lehetővé teszi, hogy az alagút keleti végéről szolgáljuk ki az északi járat nyugati oldalán zajló fejtést is, úgy hogy közben zavartalanul épülhet a déli járat szigetelése.” Ez a megoldás azért kedvezőbb, mert az alagútnak helyet adó hegy keleti oldaláig a már elkészült M85-ös gyorsforgalmi út biztosítja a logisztikai kiszolgálást.
Elmondása szerint az északi járatban a fejtés január végén zárulhat le: „Bízunk benne, hogy január végén az északi járatban is tudunk lyukasztani.”