A tervek szerint Sopronban az előzetesen kiválasztott típusok közül a kínai BYD, korábban már Budapesten is tesztelt – nem mellesleg pedig Komáromban gyártott – szóló kivitelű városi villanybusza bizonyíthat majd valós forgalmi körülmények között.
A nagy érdeklődésre való tekintettel a kormány nemrég a további tesztfutások finanszírozásának biztosítására 400 millió forinttal megemelte a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt eredetileg 800 milliós költségvetését. Ezzel párhuzamosan az alprojekt időbeli hatályát is kiterjesztették, így 2021. december 31. helyett 2022. március 31-ig van lehetőség élesben is kipróbálni a környezetbarát járműveket.
A tavaly augusztusban indult kormányzati Zöld Busz Programot előkészítő mintaprojekthez első körben nyolc telephelyi infrastruktúrával rendelkező város köztük Debrecen, Békéscsaba, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Esztergom, Kecskemét és Kaposvár, valamint a projektbe a későbbiek során bevonásra kerülő Mátrai Erőmű térsége csatlakozott – utóbbi két helyszín kivételével már le is zajlottak a nullemissziós buszok kipróbálását szolgáló, egységesen 1-1 hónapos tesztfutások. Az időközben új lendületet kapott kezdeményezésbe májusban Szolnok, most pedig Sopron is bekapcsolódott, a közeljövőben pedig várhatóan további városokban is feltűnnek majd a program minősített partnereinek bemutatóbuszai.
A soproni tesztfutásra a BYD eBus sorozat egy 2020-as évjáratú, Görögországot és Olaszországot is megjárt, K9UB kivitelű, 12 méteres példánya érkezik. A komáromi összeszerelésű háromajtós kocsit egy 348 kWh összkapacitású lítium-vasfoszfát (LiFePO4) akkumulátorcsomaggal szerelték, ami két, egyenként 150 kW csúcsteljesítményű BYD kerékagymotort lát el villamos energiával. Az autóbusz 100%-os töltöttséggel akár 300 kilométert is képes egyhuzamban megtenni, az akkumulátorpakk nagyságrendileg 3,5 óra alatt tölthető fel. A korszerű hűtő-fűtő klímaberendezéssel felszerelt, 65 fő befogadására alkalmas jármű 22 darab fix rögzítésű “vandálbiztos” utasüléssel rendelkezik. A fedélzeten a menetirány szerinti bal- és jobb oldalon egyaránt kialakításra kerül egy-egy peronrész a kerekesszékkel vagy babakocsival utazók számára, mindkét oldalon háttámlával és biztonsági rögzítő hevederrel ellátva.
Borítókép; magyarbusz.info