Hétfő reggeltől új oktatási, tantermen kívüli digitális munkarend lépett érvénybe Magyarországon, melyet Orbán Viktor miniszterelnök péntek este videóüzenetben jelentette be. Hozzátette, elindították a későbbre tervezett digitális infrastruktúra kiépítését az oktatási intézményekben. A kormányfő azt mondta, lehet, hogy nem lesz zökkenőmentes az új rendszer, de még mindig sokkal jobb, ha folytatják a tanítást digitális eszközökkel, mintha ezt egyáltalán nem tennék meg, és a tanulási időszak véget érne. Orbán Viktor arról is beszélt, hogy azok a pedagógusok, akiknek nincs ehhez szükséges felszerelésük, használhatják az iskola digitális eszközeit. Az új módszertani javaslatokat a héten teszi közzé az oktatási kormányzat.
Nem egységes az országos lefedettség a digitális eszközök terén
Németh Szilvia oktatáskutató, a T-tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Zrt. ügyvezető igazgatója a Kossuth Rádió Ütköző című műsorában elmondta, már régóta léteznek olyan statisztikák és kutatások, amelyek felhívják a figyelmet arra, hogy nem egységes az internet, illetve a számítógépes lefedettség az országban. Hozzátette, sajnos vannak olyan, főként hátrányos helyzetű régiók, ahol probléma még az iskolai internetelérés is bizonyos órákon. A döntéshozók azt javasolják, hogy ahol nem lehet hozzáférni digitális oktatási anyaghoz, ott papíralapon kell eljuttatni a tananyagot
a diákok számára – tette hozzá. Szerinte járványügyi, gyors intézkedés esetén a legegyszerűbb megoldások működnek hatékonyan. Kiemelte, jelen esetben szoros együttműködésre és a már meglévő anyagok felhasználására van szükség.
Pozitívan fogadták az átállást
Nagy Zoltán, a Századvég oktatási üzletágának vezetője elmondta, a digitális tananyagok elsősorban az ötödik évfolyamtól állnak rendelkezésre. Hozzátette, jelenleg az új munkarend összes résztvevője pozitívan állt az új helyzethez. A pedagógustársadalomban, az oktatással foglalkozók körében a pénteki bejelentés óta számos önszerveződő közösség jött létre.
Ezekben a közösségekben a már meglévő tudást, tapasztalatot osztják meg a tagok. Ez annak köszönhető, hogy sokszor nem az eszközellátottság a probléma, hanem, hogy egy eddig ismeretlen szituációban kell helytállniuk a tanároknak. Nagy Zoltán felhívta a figyelmet arra, hogy az alsó tagozatos diákok estében fontos lesz a szülői közreműködés, a szülői támogatás is, főleg a digitális eszközökhöz való hozzáférés terén.
Tavaly ősszel végeztek egy kutatást, amely a a tanárok, a diákok és a szülők hozzáállását vizsgálta a digitális oktatáshoz és bizonyos digitális felületekhez” – mondta Nagy Zoltán. Hozzátette, a kutatásból kiderült, hogy a gyerekek nyitottak, a pedagógusközösség távolságtartóbb, de nem határolódik el, a szülők pedig az észszerű használat mellett foglaltak állást.
Több tanár és iskolaigazgató is megerősítette, hogy eljött az ő idejük, hogy segítséget kell nyújtani a szülőknek, gyerekeknek és legfőképp egymásnak. Németh Szilvia hozzátette, úgy véli, hogy egy oktatási helyzet akkor működik jól, ha minden szereplője felelősnek érzi magát, és önként magára vállalja a szerepet, amibe kényszerült az új helyzet következtében. Kiemelte, eddig úgy tűnik, hogy minden gördülékenyen halad előre, mindenki helyesen, felelősségteljesen végzi a munkáját az új helyzetben.
A gyerekek elvárásai
Németh Szilvia gyerekekkel is beszélgetett a témában. Hozzátette, több gyerek is kiemelte, szüksége van arra, hogy legyen rendszeres támogatásuk, a szüleik is tudják, mit kell csináljanak, hogy kell kezeljék a különböző digitális anyagokat. A pedagógusoktól elvárják, hogy alakítsanak ki egységes napirendet, amihez alkalmazkodhatnak, illetve szeretnék, ha mielőbb tájékoztatást kapnának a számonkérés formájáról is.
Borítókép: A kép illusztráció (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)