| 2023. július. 14. | 2 perc olvasás

Nem a megfelelő terméket, szolgáltatást kapta? Megoldás a békéltető testület!

Probléma merült fel egy vásárlási üggyel kapcsolatban termék vagy szolgáltatás esetén, és az adott vállalat nem hajlandó foglalkozni vele? Érdemes ilyen esetekben a békéltető testületekhez fordulni, ugyanis számos, a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos üggyel foglalkoznak. Az eljárás előnyei az ingyenesség, gyorsaság, egyszerűség, illetve az érthetőség mind a fogyasztói, mind a vállalkozói oldalról.

A békéltető testületek számtalan különféle üggyel foglalkoznak, de mindenképpen feltétel, hogy egy vállalkozás és magánszemély közötti vitáról legyen szó. Ide tartoznak a többi között a garanciális viták, ha például a kereskedő nem javítja, nem cseréli a megvásárolt, de elromlott terméket. A békéltető testületek foglalkoznak az online rendelés közben felmerült problémákkal is, mint például a megrendelt, de nem kézbesített termékek, a hibás termékek, vagy a pénzvisszafizetés elmaradása.

Ugyancsak a testületek segítenek, ha például szerintünk túl sokat számlázott a mobil- vagy az internetszolgáltató, vagy pedig, amennyiben büntetést kapott a fogyasztó a parkolás során, vagy amikor vasúton, autóbuszon utazva bírságolták meg.  Hozzájuk tartoznak azok a kérelmek is, amelyekben a fogyasztók például a kapott gázszámlát vagy áramszámlát vitatják, de azok az ügyek szintén, ha egy nyaraláson vettünk részt, ahol elmaradtak a befizetett programok, késett a repülő, vagy éppen a szállás volt botrányos, de nem kaptunk semmilyen visszatérítést a részvételi díjból.

Döntenek építőipari- vagy épp kivitelezési szolgáltatással kapcsolatos ügyekben is. A munkakörük látható, hogy széles spektrumú, hiszen a felsoroltak mind fogyasztói jogvitának minősülnek, ugyanis mindegyik esetben egy vállalkozás és egy magánszemély közötti szerződés jött létre.

A békéltető testülethez írásban kérelemmel fordulhatunk, mely elérhető a békéltető testületek internetes honlapjain.


Amire mindenképpen oda kell figyelni, hogy mielőtt a békéltető testülethez fordulnánk, meg kell kísérelnünk a vitát közvetlenül rendezni a kereskedővel, és bizonyítanunk is kell a testület előtt azt, miszerint ezt megpróbáltuk. Ez nem jelent mást, minthogy írásos bizonyítékot kell csatolnunk az egyeztetés megkísérléséről. Erre megfelelő lehet például egy a kereskedőnek elküldött e-mail vagy postai levél vagy a vállalkozás által a termék hibájáról felvett jegyzőkönyv másolata vagy a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzés.


Végül alapvető követelmény, hogy pontosan fogalmazzunk a kérelemben, és határozzuk meg, mit szeretnénk kérni, elérni a testület eljárásával. Tehát ne azt írjuk be, hogy „kérem segítsenek”, hanem ha például egy hibás laptopról van szó, akkor is konkrét dolgot írjunk, például: „kérem a termék javítását vagy cseréjét” ! Ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy milyen kérdéssel fordulhatunk a testülethez, akkor nyugodtan igényeljünk fogyasztóvédelmi tanácsot tőlük! A békéltető testületek tájékoztatást nyújthatnak a fogyasztókat megillető jogokról és kötelezettségekről.

A kép illusztráció.

Borítókép forrása: internet
 

Legnépszerűbb cikkek