Pataki András, a színházat működtető Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. ügyvezetője köszöntőjében kiemelte: a 2018–ban kötött együttműködés a Sopron Balett és St. Pölten–i Europaballett között gyümölcsözőnek bizonyult, hiszen az elmúlt évadban a Szving meg a tangó koprodukcióban készült táncjáték nagy sikert hozott. Ebben az évadban a Stabat Mater előadáshoz érkeznek szereplők az osztrák csoportból. Az pedig külön öröm számára, hogy az együttműködés folytatásaként a Petőfi Színházban tartja a St. Pölten–i Europaballett új premierjét, a Mythos Cocot. Ez is tovább erősítheti a meglévő kulturális kapcsolatokat.
Peter Breuer, a Mythos Coco koreográfusa elmondta: két szálon fut az előadás. Bemutatják Coco Chanel magánéleti fordulópontjait, s mellette ábrázolják a sikeres pályafutását, tervezői karriejét, ahogy felépítette saját mítoszát. Közben láthatják a nézők azokat a művészeket Sztravinszkijtól, Dalin át Josephine Bakerig, akikre hatással volt Coco Chanel, illetve az adott kor zenei világát is felvillantják. A jelmezeket úgy próbálták megtervezni, hogy a főszereplő stílusát megidézzek, ugyankkor a ruhákban táncolni is lehessen. Színpadra varázsolnak párizsi életképeket, utcai, szobai jeleneteket, a divatszalonok atmoszféréjával együtt. Céljuk az, hogy a táncjáték közben végigkövethessék a legendás tervező életét, személyiségfejlődési szakaszait, változatos stílusú koreográfiákkal.
Michael Fichtenbaum, az osztrák együttes művészeti igazgatója üdvözölte, hogy megint közös előadást készíthet a St.Pölten–i Europaballett és a Sopron Balett. Hangsúlyozta, a Stabat Mater ismét remek alkalmat jelent számukra, hogy a táncosaik új környezetben dolgozhassanak, ismerkedjenek a különböző stílusokkal, technikákkal. Jó alkalom az emberek, országok találkozására. Annak pedig külön örül, hogy Peter Breuer velük dolgozik és így valósul meg ez a premier.
Demcsák Ottó, a Sopron Balett vezetője kiemelte: az osztrák táncműhely magas színvonalú, felelősségteljes munkát végez a tehetségkutatás és tehetséggondozás területén. Ő azért is várja ismét a közös előadást, mert inspirációkat jelent és hordoz minden együttes számára egy koprodukció, új táncosegyéniségek érkezése. Ők közben lemérhetik, hol is tartanak technikailag, művészileg. Ehhez kapcsolódva üdvözölte, hogy Sopronban táncot értő és szerető közönség figyelme mellett dolgozhatnak most már több éve.
A Stabat Mater bemutatója március 21–én lesz a Soproni Petőfi Színházban. Az első részt Alekszej Batrakov koreografálja, a másodikat Demcsák Ottó. Mint mondta ő Pergolesi zeneművét használja, annak segítségével idézik fel a világ egyik legismertebb Mária-himnuszát. Zenekarral, énekesek közreműködésével, fúziós elemeket használva mutatja be a történetet.
Alekszej Batrakov arról beszélt, hogy olyan előadását szeretne létrehozni, amelynek központjában az asszony fájdalma áll. Sosztakovics zenéjére készíti a koreográfiát, s azzal összhangban dolgozza ki a tánctechnikát.
A soproni önkormányzat nevében Tóth Éva képviselő köszöntötte a vendégeket, az új produkció érkezését. Elmondta: a Sopron Balett és a táncművészet jelenléte a város kulturális életében nem csak a sokszínűséget, hanem a minőséget is jelenti. Az igényesség, amely megjelenik az együttessel a színpadon, nem csak elvárás, hanem tény és ez jelenti a minőséget. Az együttműködés európai színvonalhoz méltó találkozást hoz a két együttes számára és örömteli, hogy ennek sikeréből a soproni nézők mindig egyre többet kapnak.
A sajtótájékoztatón Philipp Preiss, az osztrák balett együttes marketing és nemzetközi kapcsolatainak igazgatója is megjelent, köszöntötte a magyar felet, a tolmácsolásban Kovács Árpád nemzetközi kapcsolattartó segédkezett.
Információk az alkotókról, az osztrák táncműhelyről, Coco Chanelről:
A rendező a műfaj professzora
Peter Breuer, azon kevés német származású balett táncosok egyike, aki nemzetközi mércével is kiemelkedő karriert futott be. A táncművészet kinevezett professzora. A hatvanas évek kezdetétől mértékadó formálója volt a német tánc területének, koreográfusokat inspirált, példaképévé vált az őt követő generációknak. Nemzetközi szólista karrierje a London Festival Balett tagjaként indult útjára 1973–ban, de mellette egyidejűleg tagja volt düsseldorfi, berlini, müncheni balettegyütteseknek is. A világ számos pontján turnézott. Később az American Ballet Theatreben és a milánói Ballett des Teatro alla Scalaban táncolt. A világsztár művész visszavonulása után a Bajor Állami Operában, a Rajnai Német Operában, a Berlini Állami Operában és a Budapesti Állami Operában állított színpadra koreográfiákat. A kilencvenes évek elején a salzburgi Tartományi Színház balett–igazgatója és koreográfusa lett. Ebben az időszakban az Orpheus és Eurydike és a Peer Gynt is szerepelt a munkái között. Olyan ősbemutatók fűződnek a nevéhez, mint Medea, Bolero, Tschaikowsky, Marilyn. Majd 2014–ben a saját forgatókönyve alapján a Hattyúk tavát, a Diótörőt, vagy éppen a Mythos Cocot álmodta színpadra.
Táncosok a világ minden tájáról
A Michael Fichtenbaum nevével fémjelzett Europaballettet a világ minden tájáról érkező fiatal balett–tehetségek kovácsműhelyének tartják. Rendszeresek a vendégfellépéseik a Bécsi Állami Operában, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, Kubában, továbbá Magyarország, Horvátország, Szerbia, Románia és Csehország vezető színházaiban. Az Europaballett koncepciójához hozzátartozik az együttműködés a táncművészet kiemelkedő szereplőivel, így Renato Zanella mellett Peter Breuer és Artur Kolmakov is koreográfusként dolgozik velük. Olyan kiemelkedő táncosok kerültek ki tőlük, mint Karina Sarkissova, Kirill Kourlaev, Maria Abashova, Anna Yanchuk, Kristina Kantsel,Lilli Markina és Natalie Kush.
Érdekességek Coco Chanelről
"Hercegnéből sok van, de Coco Chanelből csak egy". Így utasította vissza a dúsgazdag herceg házassági ajánlatát egy olyan nő, aki árvaházban nevelkedett, apácák tanították varrni, kávéházi énekesként kezdte, s vált a divatvilág legnagyobb forradalmasítójává.
A világ egyetlen divattervezőjeként, a parfümök királynőjeként Coco Chanel bekerült a Time–100 Persons of the Century listájára, ami az évszázad legmeghatározóbb neveiből állt. Olyan sztárok mellett szerepelt, mint Louis Armstrong, Charlie Chaplin, The Beatles, Marlon Brando, Le Corbusier és Bob Dylan.
Minden idők egyik legnagyobb hatású divattervezője, aki megelőzve korát stílusával utat mutatott a hölgyeknek. Megteremtve a szépség, az elegancia, az egyediség utánozhatatlan egységét és hatását. Ruháit, kalapjait imádták Európában, de Amerikában is. Parfümje gazdagságot hozott számára, nevét a szerencseszámáról az ötösről kapta. Nem meglepő, hogy az illatot ötödik hó ötödikén mutatta be a nagyközönségnek. Kalandos életéről könyv készült, történetét, filmen musicalben is megörökítették. Katharine Heburn játszotta egy ideig a főszerepet.
Ő a szegény sorból kitörő nő, aki megvalósította azt, amiről sokan csak álmodnak. Saját utat választott és azon következetesen végigment. Bátorsága, vakmerősége, belső intelligenciája, akaratereje segítette ebben. Nem volt kifejezetten szép nő, de tökéletesen értett ahhoz, hogyan váljon vonzóvá, izgalmassá. Fontos szerepet játszottak az életében a férfiak. Három szintes villájában Picassónak például saját szobája volt. Szerelmei (Dmitrij Romanov nagyherceg, Westminster hercege, Sztravinszkij, Reverdy, Étienne Balsan, Arthur Capel) is körberajongták. Kalandos, szenvedélyes viszonyai, híres szeretői is segítették az útján. Soha nem ment férjhez, magányosan halt meg a lakosztályában a Ritz Hotelben.
Coco Chanel teljesen eltért a kor szépségideáljaitól, mégis őt követték a dámák. Független, büszke asszonyként a XX. század divatikonjává vált. A Rotschildok és a Rockefellerek többsége is ügyfelei közé tartoztak. Híres sztárokat öltöztetett: Marlene Dietriche, Romy Schneider, Jacqueline Kennedy, Grace Kelly és Ingrid Bergman is viselte tervezéseit. "Egy ruhában mindig a nő a legfontosabb. A ruha nő nélkül mit sem ér." Ezt a mondását idézik a mai napig mindenütt.