A Bécsi-domb alatt átvezető 780 méter hosszú Bécsi-dombi alagút az M85 autóút Fertőrákos – országhatár szakaszán, a 90-kilométerszelvény után, két járattal lesz kialakítva.
A fejtési munkálatok a déli (baloldali) alagútnál kezdődtek meg 2020 novemberében. Az alagútfejtés folyamatosan, 24 órás munkavégzéssel történik. A déli járatban átlagosan 1,3 méteres napi előrehaladás valósult meg, a 2021 májusában megindított északi járatban pedig a keményebb kőzetek miatt a napi előrehaladás átlagos mértéke közel 1 méter.
Az alagút zárt bányászati-építési módszer alkalmazásával készül azokon a szakaszokon, ahol ezt a geológiai viszonyok, illetve a megfelelő vastagságú takarás lehetővé teszi. Ahol ez a feltétel nem teljesül, ott nyitott építési módszerrel épül meg az alagút, vagyis elkészül a szerkezet, majd visszatöltésre kerül a talaj.
Az alagút országhatár felőli, azaz nyugati oldalán 2022 tavaszán kezdődött meg az alagútportál bevágásának készítése, de ez nagyon megközelíti a 84. sz. főutat, ezért a kivitelező az építés idejére egy mintegy 1 kilométer hosszú, a főúttal egyenrangú ideiglenes terelőutat készített, amelyen jelenleg is halad a forgalom.
A déli alagútjárat 2022. július 1-én érte el a nyugati oldalt, vagyis ekkor történt meg járat lyukasztása. Az északi (jobb oldali) járat jelenleg a 373 m-es alagútszelvénynél jár.
Az északi járat fejtése tovább folytatódik, itt várhatóan az év végére történhet meg a lyukasztás. Közben megkezdődik a járatok előkészítése a vízszigetelés fogadására, valamint a végleges szerkezet építésének előkészítése, elindítása.
A szakaszon a gépjárműforgalom, a szükséges üzempróbák és hatósági eljárások lefolytatását követően, várhatóan 2024. év végén indulhat meg.
– hangsúlyozta beszédében dr. Farkas Ciprián.
"Ennek a munkának, ennek a nagy vállalásnak egyik fontos és szimbolikus állomása a mai nap. Hazánk egyik leghosszabb – és számunkra legszebb – alagútja épül a Bécsi-domb alatt. A 780 m hosszú, 2x2 sávos alagút déli járata hamarosan a szemünk láttára nyílik meg. Nemcsak képletesen, hanem a maga valójában is meglátjuk a fényt az alagút végén. Az M85 újabb és újabb soproni szakaszainak átadásával egy olyan körgyűrű jön majd létre a város körül, ami nagymértékben csökkenti a Sopronon áthaladó autós- és teherforgalmat, növelve ezzel minden itt élő polgár komfortérzetét" – fűzte hozzá Sopron polgármestere.
Az eseményen dr. Simon István és Csiszár Szabolcs alpolgármester is részt vett.
Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztésiigazgató-helyettese az útépítések státuszáról azt mondta: Az M85 országhatár felé vezető szakaszán és az északnyugati elkerülő úton is folyamatosan dolgozik a kivitelező. A Sopron nyugat csomópontban és a 8647 j. úton a földmunkák 95%-ban elkészültek. Mind a főpályán, mind a kapcsolódó útszakaszokon a Ckt-alapréteg, valamint az útpálya alaprétegének építése nagy részben elkészült, helyenként megkezdődött a kötőréteg építése is. A körforgalmaknál folyamatosan haladnak a térkövezési munkálatok. Folyamatban vannak a közműkiváltási munkák és a vízépítési munkák (kereszt- és hossz – szivárgó építések, keresztcsatorna építés). A műtárgyaknál jellemzően a hídfő- és háttöltésépítések folytatódtak, gerendabeemelések történtek, valamint több hídnál folyamatban van a pályalemez-építés.
Az M85-autóút szintbeni irányított áthaladású körfogalom kialakításával csatlakozik majd a 84. számú főút jelenleg is 2x2 sávos szakaszához. Itt a végcsomópontban még nem minden terület áll rendelkezésre, ezek megvétele, a rálépési engedélyek megkérése folyamatban van. A végcsomópontban lévő korforgalom közepén a közelmúltban Sopron város által meghirdetett és sikeresen lezárult pályázat nyertes alkotása fog majd megépülni.
Kerékgyártó Attila, az SDD konzorcium projektvezetője az alagút fejtésének technikáját ismertette: a zárt építésű alagútnak két, egymástól nagyon elkülönülő szerkezeti része van. Az első egy bányászati módszerrel fejtett és lőttbetonos megerősítéssel készülő alagút, ami az úgynevezett elsődleges vagy ideiglenes szerkezet. Ezt a szerkezetet alagutas kotróval alakítják ki. Az alagútfejtést követően másfél méterenként acél rácsos tartókat építenek be, közéjük kétrétegű alcélhálót szerelve és a szerkezetet lőttbetonnal erősítik meg. Amikor az elsődleges szerkezet elkészül, belső vízszigetelést kap, majd a szigetelésen belül elkészül a zsalukocsival épülő végleges vasbeton héjszerkezet, vagyis az a falazat, amit a leendő közlekedők is látni fognak. A harmadik fontos momentum az úgynevezett belső beépítés, az alagút szíve-lelke, vagyis a forgalomtechnikai irányító rendszer.
A fejlesztés a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A nyertes vállalkozó az SSD Konzorcium (Dömper Kft., Subterra – Raab Kft. és Pannon-Dobrastav Kft.)
Megtörtént a lyukasztás az M85 alagútjának déli járatában!
Posted by SopronMédia on Friday, July 1, 2022