A közlemény kiemeli: a klímacélok elérésében és a karbonsemlegesség megvalósításában meghatározó szerepet tölt be a közlekedés zöldítése, hiszen a szektor az üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért felel Magyarországon. A helyi közösségi közlekedésben mintegy 2900 autóbusz vesz részt, ezek nagy része elöregedett és korszerűtlen.
A Klíma- és természetvédelmi akcióterv részeként a buszállomány alacsony kibocsátású járművek beszerzésén keresztül újul meg a 25 ezernél nagyobb lélekszámú településeken. A program kormányzati támogatásának köszönhetően 2020 és 2029 között összesen 36 milliárd forint áll rendelkezésre elsősorban elektromos meghajtású buszok beszerzésére. A Zöld Busz Program első lépéseként egy mintaprojekt indult, amelynek célja elektromos buszok kihelyezése a vidéki nagyvárosokban, tapasztalatgyűjtés a járműbeszerzés és -használat, az infrastruktúra-kiépítés terén.
A program projektirányító bizottságának elnöke Kaderják Péter energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár, felkért tagjai Garamvölgyi Balázs, a Magyar Fejlesztési Bank főigazgatója, Kóbor György, a Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatója, Lepsényi István, a Valor Hungariae Zrt. vezérigazgatója, Varga István, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem dékán-helyettese és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A városi buszflották megújítása a klíma- és természetvédelmi célok elérése mellett a szolgáltatási színvonal növelésével és a légszennyezés nagyarányú mérséklésével a helyi életminőség javításához is hozzájárul – olvasható az ITM közleményében.
A címlapfotó illusztráció; Forrás: MTI Fotó: Vajda János