A dohánytermékek évente több mint 8 millió ember haláláért felelősek. A dohányiparnak és a kapcsolódó iparágaknak bevételeik fenntartása érdekében folyamatosan új fogyasztókra van szükségük azok helyettesítésére, akiknek a halálát okozzák ezek a termékek.
„A dohányzás gyakorlatilag az egész szervezetet károsítja, minél fiatalabb korban kezdi el valaki, annál súlyosabb szövődmények lehetnek. A dohányzás okozhat szívinfarktust, agyi keringés zavart, tromboemboliás szövődményeket, stroke-ot. A fiataloknál azért különösen veszélyes, mert az aktív korú dohányos és fogamzásgátlót szedő hölgyeknél 4-8-szorosára növekedhet meg a tromboembóliás szövődmények kockázata. Ez azt jelenti, hogy keletkezik az alsó végtagban egy trombózis, vérrög, és abból leszakadhat egy embólus, ami elsodródhat és ez embóliát okozhat a tüdőben, az agyban vagy akár a vesében, ahova elsodródik"-mondta el a SopronMédiának dr. Fazekas Zoltán háziorvos.
A dohányzás olyan szenvedélybetegség, mint az alkoholizmus vagy a drogfüggőség, Magyarországon a lakosság 40-50%-a dohányos.
Magyarországon egy 2019-es felmérés szerint körülbelül 28.000 fő halála volt összefüggésben a dohányzással. Ezért is tartja fontosnak a rendőrség, hogy a prevenciós munkában kiemelt szerepet kapjon a dohányzás elleni kampány, kiemelve a kiskorúak védelmét.
„A prevenciós tevékenységeinkbe mindig belevesszük a dohányzás megelőzését is, hogy erre is felhívjuk a fiatalok figyelmét. Ennek több oka van, az egyik az, hogy akik fiatalként elkezdenek dohányárut vásárolni, azok mégiscsak jogszabályt sértenek, ugyanakkor azt is tudjuk, hogy milyen egészségkárosító hatása van. Elkeserítő adat még, hogy nagyobb azoknál a fiataloknál a tiltott, tehát az illegális drogoknak a használata, akik esetleg rászoknak a dohányzásra.”-tudtuk meg Babelláné Lukács Katalintól, a Soproni Rendőrkapitányság Bűnmegelőzési főelőadójától.
Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) kezdeményezésére 1988 óta május 31. a Dohányzásmentes Világnap, mely minden évben más-más témára fókuszál. A dohányipar és a kapcsolódó iparágak szisztematikus, agresszív és kitartó taktikáira reagálva, amelyekkel új dohányzókat nyernek meg, a 2020. évi Dohányzásmentes Világnap alkalmából a WHO marketing ellenkampányt szervez, hogy képessé tegye a fiatalokat a nagy dohánygyárak elleni küzdelemre.