- A Középiskolai MTA Alumni Program egyik célja közelebb hozni a fiatalokhoz a tudományt, a tudományos gondolkodás értékeit, a kutatás világát, módszertanát – mondta a döntőbe jutott csapatokat és tanáraikat köszöntő beszédében Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke szombaton az MTA székházában. A Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium Boy-Go névre hallgató csapata - Tschürtz Richárd, Kiss Benedek és Kovács Mátyás - már azzal fantasztikus teljesítmény nyújtott, hogy a 686 nevező közül a tíz legjobb közé jutott a több fordulóból álló versenyen, így ott lehettek a döntő megmérettetésen.
A megnyitón, az MTA elnöke is arról beszélt, mennyire fontos helyszíne a tudománybarát társadalom erősítésének az iskola, benne pedig a legfontosabb személy: a tanár.
„A pedagógus, aki nem egyszerűen ismeretet ad át, hanem gondolkodni tanít. Összefüggések felismerésére, együttműködésre bátorít. Észrevételeivel, javaslataival terel új megoldási lehetőségek felé" - fogalmazott Freund Tamás.
Az MTA tavaly ősszel, a klímaváltozás és fenntarthatóság témakörében meghirdetett tanulmányi versenyén is ezt tették a pedagógusok. A 686 középiskolás csapatot felkészítő 288 tanár önmagában sem kis terhet jelentő alapfeladatai mellett vállalta ezt a többletmunkát.
A diákok pedig látva tanáraik eltökéltségét, felvették a tempót. A licisták legalábbis, hiszen másként nem érhették volna el ezt a fantasztikus teljesítményt.
Az első ízben meghirdetett, középiskolásoknak szóló vetélkedősorozaton 686 hazai és határon túli csapat indult, ebből 152 jutott a második fordulóba - a Boy-Go a legmagasabb pontszámmal! -, ahol a tesztkérdések mellett már egy esszét és egy saját gyártású rövid videót is be kellett küldeniük. Az esszében egy projekttervet kellett kidolgozniuk részletes indoklással és költségvetéssel arra, hogyan költenének el 20 millió forintot annak érdekében, hogy iskolájuk működése környezetbarátabb, fenntarthatóbb legyen. A maximum 2 perces videóban egy a verseny témájához kapcsolódó fogalmat kellett közérthetően elmagyarázniuk. Ezeket a feladatokat végül 117 csapat teljesítette a rendelkezésre álló egy hónap alatt, és rengeteg kiváló tartalom született.
A Boy-Go csapata a globális élelmezésre kínált lehetséges eszközt projektjében. Az újrahasznosított anyagokból készülő önvezető mezőgazdasági erőgép, a mesterséges intelligenciát használó, mintákat gyűjtő robot segítségével végzi a megfelelő tápanyag-utánpótlást és az öntözést az elképzelésük szerint.
A tanulmányi verseny feladatsorát és a döntő feladatait a Magyar Tudományos Akadémia szakértő csapata állította össze az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület, az angol rövidítése nyomán IPCC néven ismert grémium klímajelentései alapján.
A diákoknak az MTA Székház Dísztermében összegyűlt nézők, a diákoknak szurkoló tanárok, iskolatársak, vendégek és kutatók körében lexikális és alkalmazott tudásukat, tájékozottságukat és kreativitásukat is bizonyítaniuk kellett. Az MTA YouTube-csatornáján élőben is közvetített döntőt online is sokan követték figyelemmel és a döntő vissza is nézhető:
A végső fináléba rendkívül szoros versenyben végül nem került be a líceumi csapat, de a nagy tapsot mindenképpen megérdemlik! A fődíjat, egy többnapos szakmai utazást Dél-Franciaországba, az épülő ITER kísérleti fúziós erőműbe a gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte.