Árulkodó jel lehet többek közt:
- ha az ár túl szép, hogy igaz legyen, akkor nem is lehet igaz;
- ha nem tüntették fel a cég székhelyét, email címét;
- ha az eladóról kevés, vagy titkos adatok vannak csak;
- ha a domain név, vagy a kiterjesztés gyanús (nem biztonságos a „.co” vagy a „.co.hu” végződés, a valódi oldalak „.hu” vagy „.com” kiterjesztésűek);
- ha túl egyszerű vagy épp túl „csilli-villi” a weboldal;
- ha sürgető a hirdetés („Csak most, csak itt!”, „Már csak pár óráig tart az akció!”, „Siessen, mielőtt elfogy!”);
- ha kevés vásárlói vélemény van, vagy nagyon sok és mind pozitív;
- ha PIN kódot kérnek fizetéskor.
Ügyeljünk arra, hogy hirtelen felindulásból ne vásároljunk, valamint, hogy éljünk az utánvét lehetőségével. Manapság egyre több kereskedő biztosít lehetőséget utánvétes vásárlás esetén is kártyás fizetésre mobil terminálok segítségével.
Az e-mailben megkapott linkre sohase kattintsunk rá, mindig írjuk be maga az áruház internetcímét a böngészőbe!
Célszerű internetes vásárlások céljából egy külön e-mail címet létrehozni, így elkerülhetjük a kéretlen elektronikus leveleket.
Biztonsági okokból a meglévő kártyánk mellé igényelhetünk a számlavezető bankunknál egy, csak internetes vásárlásra alkalmas web-, vagy virtuális kártyát. Ezzel a bankkártyával nem lehet készpénzt felvenni, de még a sarki boltban sem lehet vele vásárolni, mert nem tartalmaz sem chipet sem mágnescsíkot. Ez a kártya mindössze az internetes vásárlásokhoz szükséges adatokat tartalmazza.
Mit tegyen, ha mégis megtörtént a baj?
Ha utánvéttel vásárolt, fizetést követően ellenőrizze a csomag tartalmát. Eltérés esetén jegyzőkönyvet kell felvenni a kézbesítővel és kérni az összeg visszatartását. Előre utalás esetén is jegyzőkönyvet kell felvenni, és mindkét esetben érdemes azonnal rendőrségi feljelentést tenni, de a büntetőeljárás-jog alapján erre egy év áll rendelkezésre.
Borítókép; pixabay