A pályaszerkezetet egy 26 cm vastag bazaltbeton réteg zárta
Februárban az északi és a déli járatban egyaránt lezárult a szerkezetépítés. Ezután készülhetett el az alagút mindkét járatában a pályaszerkezet: az ellenboltra beépítésre került a 30 cm-es FZKA-réteg, a 17 cm vastag Ckt-4 hidraulikus kötőanyagú alapréteg, valamint a 4 cm vastag AC-11 elválasztó aszfaltréteg is - mondta Kerékgyártó Attila projektvezető.
Hozzátette: „Végül a speciális gépláncot igénylő, a pályaszerkezet legfelsőbb rétegét adó 26 cm vastag CP4/2,7 bazaltbeton bedolgozása következett, ami májusban fejeződött be. Az északi és déli járat falazatára 5 méter magasságig felhordásra került a végleges bevonatrendszer”
Ventilátorok, világítási testek és segélykérő fülkék létesültek az alagútban
A kivitelezőknek az alagút működtetéséhez szükséges eszközrendszer is jelentős feladatokat adott. „Az elmúlt időszakban megtörtént az alagút forgalmi vezérlését és irányítási feladatait ellátó horizontális és vertikális rendszerek kiépítése és bekábelezése, valamint az összes JET-ventilátor üzempróba utáni felszerelése” – ismertette Kerékgyártó Attila. „A végleges világítási testek, az aktív prizmák elhelyezésre kerültek, a vészátjárók speciális kapuzatának beépítése és bekötése megtörtént” – fűzte hozzá.
Az alagútban emellett segélykérő fülkéket is létesítettek. Az ezekhez tartozó elektromos elosztó szekrények élesre állítását, valamint a fülkék speciális ajtajának beszerelését is elvégezték.
A készre jelentésig mindezeken túl megtörtént a beépített forgalomtechnikai és vezérléstechnikai elemek éles tesztelése. Az alagútirányításért felelős szoftver, a SCADA felélesztése és a rendszerelemek komplex üzempróbája is lezajlott. A konzorcium emellett a megvalósulási terveket és minősítési dokumentációkat is elkészítette.
Decemberben várható a forgalomba helyezés
A projektvezető arról is beszámolt, hogy július 1-én sikeresen lezárult a műszaki átadás-átvétel, amely után elindulhatott a próbaüzem. „Ennek során az alagút leendő kezelőjeként a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. teszteli a megépített rendszert” – árulta el a szakember. „Emellett betanítja, trenírozza az üzemeltető kollégákat, hogy a feladataikat megfelelő képzettséggel és rutinnal tudják majd ellátni.”
Összesen 122-féle forgalmi helyzetet futtatnak le az alagútban
Arra is részletesen kitért, hogy ebben az időszakban milyen eszközök kerülnek tesztelésre. Eszerint többek közt:
- kamerák (28 db eseményfelismerő kamera, 4 db dómkamera, 2 db fix kamera);
- segélykérő és tűzjelző nyomógombok, illetve segélykérő telefonok;
- burkolathőmérséklet-jelzők;
- forgalomszámláló és optikai magasságmérő eszközök;
- a levegőminőséget ellenőrző szenzorok;
- tűzivízhálózat-tározóval, nyomásfokozóval, tűzcsapokkal;
- vízelvezető rendszer kármentő műtárggyal;
- hangszórók;
- útburkolati aktív prizmák és üzemi lámpák (forgalomirányítás);
- a forgalomirányítás LED-táblái és a sávfoglaltságot jelző táblák;
- a világítást biztosító LED-lámpatestek;
- valamint szellőztető ventilátorok kerülnek tesztelésre.
A katasztrófavédelem szimulációs gyakorlatozására is sor kerül
A projektvezető kiemelte, hogy a próbaüzem során nem csak a fent nevesített eszközök rendszerben való működésének tesztelése történik meg. „Az üzemeltető személyzet ismeretelsajátítása is zajlik, hogy valamennyi felmerülő állapotra, eseményre megfelelő időben és megfelelő módon, rutinszerűen tudjon reagálni a társszervek bevonásával: akár a katasztrófavédelem, a rendőrség vagy mentőszolgálat munkatársaival együttműködve.”
Szavaiból kiderült, a próbaüzem során a katasztrófavédelem szimulációs gyakorlatozására is sor kerül az alagút biztonsági tisztjének bevonásával.
A rendszer finomhangolása jó úton jár
Zárásként Kerékgyártó Attila a próbaüzem első hónapjának tapasztalatait úgy összegezte, hogy a rendszer finomhangolása jó úton jár. „Az MKIF gyorsan és hatékonyan sajátítja el a bonyolult és összetett mechanizmus működtetését; a jelenlévő segélyszolgálatok tudatosan és célirányosan vizsgálják az alagút komplett irányítástechnikáját. Bizakodóak lehetünk, hogy a több hónapos próbaüzem sikeres lezárása után, a működési engedély és a forgalomba helyezési engedély birtokában, a közlekedők év végével használhatják az M85 gyorsforgalmi út új szakaszát, beleértve a 780 méteres Bécsi-dombi alagútpárt is.”
Képek forrása: Magyar Építők