A GVH március 19-20-ai vizsgálatában megállapította például, hogy több webáruház “vírusölő”, „vírusellenes”, „járványok idején javasolt”, „tüdőgyulladás ellen hatékony”, „egészségügyi dolgozók részére készült” jelzővel illette termékeit. A hivatal szerint azonban valószínűsíthető, hogy ezek az állítások nincsenek megfelelő kutatásokkal alátámasztva.
Egyes oldalaknál pedig azt tapasztalták, hogy orvosnak látszó személyeket jelenítettek meg („dr.XY, illetve hatóanyag-szakértő ajánlásával”), akik ugyanakkor nem valósak vagy nem rendelkeznek orvosi diplomával.
A hatóság néhány esetben pedig olyan megkérdőjelezhető, a termékek egyedülállóságát hangsúlyozó állítással találkozott, mint például, hogy „a világon elsőként”.
Megállapították továbbá, hogy több oldal a termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat alkalmaz (például „már csak 17 darab van készleten”), amelyek sürgethetik a fogyasztó döntését.
Közölték, olyan eset is előfordult, hogy valamely webáruház díjmentesként kínált házhozszállítást, ezzel szemben szállítási díjat számolt fel az alapértelmezett opcióként megjelölt utánvéttel történő fizetéskor.
Az is probléma volt egyebek mellett, hogy több esetben nem tüntették fel az oldalakon a termékek gyártóit, forgalmazóit, és azok felkutatása sem vezetett eredményre, a megrendelési kísérletnél sem derült ki, hogy a fogyasztó pontosan kitől vásárolná meg a terméket.
Mindezek miatt a GVH azt kérte az online áruházaktól, illetve az érintett termékeket értékesítő egyéb oldalak üzemeltetőitől, hogy kerüljék ezeket a kifogásolható gyakorlatokat, valamint arról tájékoztatta a cégeket, hogy a jelenlegi helyzetben a vírusellenes termékeknél és szolgáltatásoknál fokozott elvárás a fogyasztók tisztességes tájékoztatása.
Kiemelték, a hivatal a járvány ideje alatt folyamatosan figyelemmel követi javaslatinak betartását.
A cégek mellett a GVH a fogyasztók tájékoztatására is figyelt, számukra a hivatal a honlapján tett közzé tanácsokat a járvánnyal összefüggésben: ellenőrizzék a kiválasztott honlap megbízhatóságát, nézzék meg, milyen adatok szerepelnek rajta a működtetőről és ellenőrizzék az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket az egyes blogokban.
Szánjanak időt az általános szerződési feltételek átnézésére, valamint, tárolják a vállalkozással folytatott levelezést. Továbbá azt kérték, a fogyasztók gondolják végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, illetve, tudatosítsák, hogy a házhozszállításoknál is érvényesülnie kell például a 14 napos elállási jognak.
Borítókép: illusztráció; Forrás: internet