Az ún. intelligens várótermek kialakításának lehetősége a központi forgalomirányító rendszer telepítésekor merült fel a GYSEV Zrt.-nél. A rendszernek köszönhetően ugyanis jelentősen egyszerűbbé vált a forgalom irányítása és szervezése a társaság vonalhálózatán, ugyanakkor több, jelentősebb utasforgalmat bonyolító vasútállomáson is megszűnt a forgalmi személyzet tevékenysége.
Ezeken a helyszíneken a GYSEV Zrt. szerette volna megőrizni az addig biztosított utaskényelmi szolgáltatásokat. Ezért alakította ki a társaság az intelligens várótermeket, amelyek napközben nyitva vannak, éjszaka, a hosszabb vonatmentes időben bezárnak. Az első hajnali vonat érkezése előtt kb. fél órával nyitnak ki és az utolsó, késő esti vonat indulása után zárnak be.
Az intelligens várótermek többségében automata rendszer nyitja és zárja a távvezérelt ajtókat, szintén automata rendszer kapcsol világítást, ill. helyezi üzembe a hangos utastájékoztatást. A várótermekben minden helyszínen kamerákat szereltek fel, így biztosítva, hogy az esetleges rongálások esetén felelősségre vonhatóak legyenek az elkövetők.
Intelligens várótermek eddig tizenegy helyszínen működtek a GYSEV Zrt. vonalhálózatán. A Győr és Sopron közötti szakaszon eddig Kapuváron és Petőházán üzemelt ilyen létesítmény, február 1-től pedig újabb helyszínen, Enesén is intelligens váróterem fogadja a vasúttársaság utasait.