| 2024. szeptember. 1. | 4 perc olvasás

Hogyan készüljünk az iskolakezdésre?

A szeptember minden szülőnek és gyermeknek kihívásokkal tarkított időszak. Véget ér a nyár, új tanév kezdődik, amely anyagilag, fizikailag és mentálisan is megterhelő lehet. Nézzük meg, mire figyeljünk szülőként, ha a gyermekünk most kezdi majd az iskolát!

Az iskolakezdés a legtöbb szülőnek egyet jelent a tanszerek után folytatott hajszával; a tankönyvek beszerzésével; a már megint egy év alatt kinőtt tornafelszerelés lecserélésével; valamint a különféle határidők észben tartásával. De az iskolakezdés nemcsak gyakorlati szempontból lehet embert próbáló feladat, pszichésen is megviselheti a gyerekeket és a szülőket. Gondoljunk csak a rutin megváltozására, a korán kelésre, a teljesítményelvárásokra és a kötöttségekre, amelyekkel (jó eséllyel) nyáron nem találkozik egy gyermek.

Apránként hangolódjuk az iskolára!

Nyáron általában megváltozik a gyermekek rutinja és napi ritmusa, kitolódhatnak a lefekvési és felkelési időpontok, kevésbé vannak szigorú szabályok, kötetlenebbül telik az idő. Az iskolára való felkészülés egyik sarkalatos pontja korosztálytól függetlenül az, hogy fokozatosan újra keretet adjunk a napoknak, hogy az év kezdetekor kevésbé legyen nagy a váltás.

 A fokozatosság azért is nagyon fontos, mert bármilyen szokás kialakításában sokat tud segíteni, ha lépésenként szokunk hozzá a változáshoz: mindig csak egy apró aspektust kell megszokni egyszerre. 

Beszéljük meg a stresszes helyzeteket!

Mint minden változás, az iskolakezdés is nagyfokú stresszel járhat, főleg a szorongóbb gyermekeknél. Egy új évfolyam vagy iskola elkezdése, esetleg a kamaszkor változásai még nehezebbé tehetik ezt az időszakot. A pszichológusok szerint a stressz önmagában még nem ellenség, azonban fontos, hogy még az előtt képesek legyünk átbeszélni gyermekünkkel az őt foglalkoztató nehézségeket, és oldani benne a stresszt, mielőtt annak a negatív hatásai elhatalmasodhatnának. Lényeges, hogy gyermekünk megoszthassa velünk az iskolakezdéssel kapcsolatos gondolatait és esetleges félelmeit.

Mi volt?

Biztos többeknek ismerős a „Mi volt az iskolában? Semmi.” kezdetű beszélgetés. Sokszor a gyerekek a konkrétabb, számukra jobban megfoghatóbb kérdésekre könnyebben tudnak válaszolni. A mi volt ma helyett tegyünk fel ezekhez hasonló kérdéseket: milyen jó/nem jó dolog történt ma veled, mire vagy büszke, milyen érdekes dolgot csináltatok, kivel játszottál szünetben? Ezek a kérdések segíthetik őket abban, hogy megosszák élményeiket.

Koncentráljunk a pozitívumokra!

A tanévkezdésbe való belerázódást jelentősen megkönnyíti, ha a félelmek mellett azt is megbeszéljük gyermekünkkel, milyen jó dolgok várhatnak rá ebben a helyzetben. Például újra találkozhat olyan barátaival, akiket nem látott a nyáron, vagy tanulhat új és izgalmas dolgokat.  

 Szülőként egyébiránt mintául is szolgálunk a gyermekünknek, így ha hangoztatjuk a jó véleményünket a tanulásról, az segít, hogy az iskolával kapcsolatos pozitív hozzáállásunk a gyerekre is átragadjon.  

Megfontolandó tanácsok szülőknek korosztályonként

Ha elsőbe megy a gyerek:

Az óvoda után az iskola jelentős változás egy gyermeknek, aki ezáltal nemcsak egy másik épület kapuin, de egy új életszakaszba is lép. A hangsúly a szorgalommal és a kitartással elért teljesítményen van, a gyerek szeretné megélni, hogy kompetens az új közegben. Amennyiben ez nem sikerül, kisebbrendűségi érzés alakulhat ki benne. Szülőként érdemes erre a kezdetektől figyelni, felkészíteni az esetleges kihívásokra; azt támogatni, amiben ügyes, hogy meg tudja élni a sikerélményeket.

Tanévkezdés iskolással:

Ha a gyermekünk már iskolás, akkor az új tanévre való felkészülés valamivel gördülékenyebb, hiszen tudunk az előző évek rutinjára hagyatkozni. Ennek ellenére is szánjunk időt az iskolára való átállásra, hiszen minden év tartogathat új kihívásokat.

 Minél idősebb a gyerekünk, érdemes annál inkább bevonni ennek a megtervezésébe, teret engedni az ő ötleteinek, gondolatainak is. Egyes feladatokat nyugodtan bízzunk rá, így növelve a saját magáért vállalt felelősséget.

Iskolakezdés kamasszal:

Egy nagyobb gyermekkel egészen más az iskolakezdés, hiszen a kamaszkorú gyerek igyekszik az évkezdést (mint sok minden mást is) a saját elképzelései szerint alakítani. Fontos, hogy szülőként (ameddig számunkra is belefér) tudjunk ebben partnerek lenni. Biztosítsuk a segítségünkről, a támogató háttérről: hozzánk bármikor fordulhat, ha elakadna, de hagyjunk teret annak is, hogy úgy készüljön fel a tanévre, ahogyan ő szeretne, hiszen ezek is mind olyan tapasztalatok, amelyekből tanul önmagáról – tanácsolják a pszichológusok. Ugyanakkor, ha most megy középiskolába a kamasz, érdemes több segítséget biztosítani számára, amennyiben igényli azt, hiszen ez lényegesen nagyobb váltás, mint ha csak felsőbb évfolyamot kezdene.

Legyen kisebb vagy nagyobb a gyermekünk, az iskolakezdés nem feltétlenül zökkenőmentes, és teljesen természetes, ha nehézségeket tapasztalunk ebben az időszakban. Azonban ha odafigyelünk gyermekünk igényeire, beszélgetünk vele, és bevonjuk a felkészülésbe, stresszmentesen vághatunk neki a tanévnek.

Források: batortabor.org, divany.hu

Képek forrása: pixabay

Legnépszerűbb cikkek