- Hogy mit tud Matyi? Kutakodni, egyedül utánanézni dolgoknak és logikusan gondolkodni. Egyre céltudatosabb, érdeklődik a kémia, a matematika, a programozás iránt, és vegyészmérnöknek készül. Jó a logikája, használható ismereteket tesz magáévá, nem csupán a lexikális ismeretei jók. A Miért ...? és a Hogyan ...? a mozgatója az agyának - mondja tehetséges tanítványáról, Kovács Mátyásról kémiatanára, Győre Henriette.
A BME versenye elsősorban a gyógyszeripar iránti érdeklődés felkeltését szolgálja. Nem a tananyagra épül, más jellegűek a feladatai. Az első két forduló egy feladatsor megoldásának a beküldése volt, ezekben sikerült Mátyásnak kiharcolnia a kétnapos döntőn való részvételt.
- Győre tanárnő tette közzé a Classroomban a versenylehetőséget, s mivel érdekelt a téma, és szeretek is versenyezni, rögtön regisztráltam - emlékezik vissza Kovács Mátyás. - Az első fordulók online zajlottak, számításokkal indítottak, aztán egyre érdekesebb feladatokat kaptunk. Például kísérleteket tettek közzé, és nekünk rá kellett jönni, hogy ehhez milyen anyagokat használtak. Esettanulmányok is voltak. A második fordulóban pedig anyagok előállítására kellett javaslatokat kidolgozni; például miből lehet vízmentes acetont vagy alkoholt, illetve bárium-kloridot nyerni. Izgalmas volt, nagyon jól szórakoztam - teszi a meghökkentő kijelentést Matyi. De tényleg élvezte, számára ez kihívást jelentett, jó rejtvényt, ami meg lehetett fejteni...
A döntőbe jutott versenyzőket az óraszám alapján sorolták kategóriákba, attól függően, heti hány órában tanulják a kémiát.
- A tanárnő sokat segített, el is kísért a kétnapos döntőre Budapestre. Az első versenynap délutánján négy órán át írtuk az írásbelit, az elég nehéz volt. Előadással is kellett készülni, több téma közül én az alkaloidokat választottam. Ezek természetes anyagok, sok gyógyszernek az alapanyagai, bár vannak köztük mérgezők is. A prezentációmat a szakmai zsűri előtt mutattam be, bele is kérdeztek, de ez jól ment, nem volt gond - magyarázza nagy hévvel Kovács Mátyás. Bevallja, ő legjobban az eredményhirdetésen izgult.
- Először kicsit elszomorodtam, hogy csak a kilencedik lettem, de azután rájöttem, hogy egy ilyen színvonalas, országos versenyen ez azért nem is rossz. És nagyon tetszett a versenyzőknek szervezett program, a Richter-gyógyszergyárban voltunk, kutatókkal is találkoztunk. Egyszer talán én is ott fogok majd dolgozni - meséli lelkesen Matyi, aki az Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaversenyen is bejutott a döntőbe, április közepén utazik Debrecenbe Győre Henriette tanárnővel. A háromnapos versenyen a tananyag mélyebb ismeretéről kell majd számot adnia. Kovács Mátyás biológia-kémia modulra jár, így Radasics Csaba tanár úr is hozzájárult a sikereihez.