A fehérvárcsurgói, paraszti származású fiú érettségi után, 1926 és 1928 között művészetet tanult a budapesti Iparművészeti Főiskolán. Itt hallott először a Bauhaus-mozgalomról. Ez az új irányzat annyira felkeltette érdeklődését, hogy 1930-ban gyalog Németországba ment a hőn áhított iskolába, ahol többek között Moholy-Nagy László és Paul Klee tanítványa lett. Mikor ez az iskola megszűnt, Otto Dix festőművészhez került Drezdába. A náci diktatúra megjelenésével több művésztársával együtt elfogták, és a zwickaui haláltáborba került kényszermunkára. Innen megszökött és a téli hidegben Csehszlovákia és Ausztria érintésével Olaszországba menekült gyalog.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20241021%2520polg%25C3%25A1rmester%2FTot.png)
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20241021%2520polg%25C3%25A1rmester%2Fhatar.png)
Nyelvtudás és pénz nélkül érkezett meg Rómába, ahol szívóssága révén néhány év alatt saját műtermet és egzisztenciát teremtett magának, ahol legismertebb műve a Termini pályaudvarra készített homlokzati fríz.
1937 tavaszán I. Zogu (1895-1961) albán király pályázatot hirdetett Kasztrióta György (1403-1468) vagy ismertebb nevén Szkander bég lovasszobrának elkészítésére. A mauzóleumként is funkcionáló szobrot az albán nemzeti hős halálának 450. évfordulóján tervezték felállítani. A 147 pályamű közül Amerigo Tot (1909-1984) terve bizonyult a legjobbnak. A hatméteres lovasszobor gigantikus talapzatára Tot egy 280 m2-es márvány domborművet álmodott, amelyen a bég magyar szövetségese, Hunyadi János (1407-1456) is szerepelt. 1939 áprilisában olasz csapatok szállták meg Albániát, és az országot Mussolini az Olasz Királyság protektorátusává nyilvánította. Zogu király és családja külföldre menekült. A szobor kivitelezésére ezek után már nem került sor. A gipsz modell nyom nélkül eltűnt. Hollétére máig sem derült fény.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20241021%2520polg%25C3%25A1rmester%2Ftot2.png)
Római műteremlakása a ’40-es évek végén igazi találkozóhelyévé vált a világ minden tájáról érkező művészeknek, filmcsillagoknak, politikusoknak. Olyan művészek jártak fel hozzá, mint Pablo Picasso, Salvador Dalí, Federico Fellini vagy Igor Sztravinszkij. Picasso egyszer azt mondta: „Ha a Mindenható szobrásszá változtatna, Arp szemét kérném tőle, Moore rajzkészségét és azt az erőt, ami Tot hüvelykujjában van.”
Amerigo Tot az ’50-es évek közepére ünnepelt művésszé vált, azonban kreativitása az élet minden területén megnyilvánult. Volt tengerész, autóversenyző, szigonyvadász, belekeveredett a második világháborús harcokba is. Nem véletlen, hogy Fellini és Coppola is felkérte kisebb filmszerepek eljátszására.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20241021%2520polg%25C3%25A1rmester%2Ftot3.png)
Több megbízást kapott a Vatikánból, így magától VI. Pál pápától is. A Szent Péter-bazilika magyar kápolnájának megalkotásában vállalt komoly szerepet. A kápolna zárófalának díszítésére kérték fel, ahol ellipszis alakú bronz domborművét egy-egy jelenettel négy mezőre osztotta: II. Szilveszter pápa koronát küld Szent Istvánnak, III. Kallixtusz a nándorfehérvári győzelem emlékére elrendeli a déli harangszót. A harmadik mezőben a kápolna-adományozó VI. Pál és Lékai bíboros, a negyediken pedig a kápolna 1980. évi megáldásának jelenete látható II. János Pál pápával.
Amerikában több magángyűjteményben is szerepelnek alkotásai.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F20241021%2520polg%25C3%25A1rmester%2Ftot4.png)
Magyarországon található művei közül a Csurgói Madonna (Fehérvárcsurgó), illetve A Mag apoteózisa (Gödöllő) a legismertebbek.
Csurgói madonna című szobra Fehérvárcsurgón, a római katolikus templomban áll. A művész ajándékozta szülőfalujának, ahová – ha tehette - mindig visszajárt; rokonait, családtagjait, barátait látogatta. Nekik ő Tóth Imre maradt. Egy riportjában így vallott: „A lexikonokban ma már Amerigo Totként szerepelek. De innen jövök, és ha el is mentem közületek, sosem hallgattam el, hogy csurgói parasztgyerek vagyok, s hiszem, ide tartozom, és ide is fogok tartozni mindig.” Bizonyítván, hogy a falu sem tagadta meg őt soha, az óvoda előtti kis téren levő emlékművel adózik a falu lakossága emlékének.
1983-ban elkészítette a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen ma is látható domborművet, ami mai tudásunk szerint a legnagyobb a világon; A mag apoteozisát.
1984 decemberében, 75 évesen halt meg Rómában, de végső nyughelye idehaza, a Farkasréti temetőben van.
Forrás: Amerigo Tot, a szobrászat magyar James Bondja - Dívány (divany.hu)
A felejtésre ítélt Amerigo Tot kalandos élete - Tudás.hu (tudas.hu)
A mag apoteózisa – Köztérkép (kozterkep.hu) csurgói madonna – Google Kereső
Turisztika és kulturális élet – Fehérvárcsurgó Honlapja (fehervarcsurgo.hu)
::amerigo anzix::: Kasztrióta György, avagy Szkander bég szobra (amerigotot.blogspot.com)
szent péter bazilika magyar kápolna kép amerigo tot – Google Kereső
Róma: A Szent Péter bazilika magyar kápolnája II. János Pál pápa emlékhelye (network.hu)
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2F2024%252010%2520okt%25C3%25B3ber%2F20241023%2520megeml%25C3%25A9kez%25C3%25A9s%2F379115138_7084071221603366_7921318708702613893_n.jpg)