A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában épülő M85 autóút Sopron-Kelet - Balfi úti csomópont szakasz júniusi átadásával gyakorlatilag a teljes IV. szakasz elkészült a Fertőrákosi úti csomópontig a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorcium (DS Konzorcium) munkájával.
A teljes szakasz hivatalos átadásáig azonban még várni kell, amíg elkészül az M85 IV. szakasz szerződése alá bevont Mély út nyomvonalának kiépítése.
Ugyanis ez az útszakasz fogja tehermentesíteni a temetőnél található úgynevezett „körzős körforgalmat" a Pozsonyi út és a Stornó Ferenc út közvetlen összekötésével.
Mindazonáltal a IV. szakasz még át nem adott részén elsőként a jobb pálya, majd később a bal pálya is ideiglenesen, egy-egy sávon, 60 km/h-s sebességkorlátozás mellett átadásra került a forgalom számára. A jobb pálya terelőútként szolgál Fertőrákos irányába a Pozsonyi út egy részének egyirányúsítása miatt, a bal pálya megnyitása pedig a városvezetők kérése volt a Sopronra nehezedő forgalmi terhelés csökkentése érdekében.
Így halad a Mély út kivitelezése
A Mély út kiépítésére tehát, együtt a Pozsonyi út Fertőrákosi úti csomópontig terjedő felújításával, az M85 IV. szakaszának szerződés módosítása adott lehetőséget. A DS Konzorcium a Pozsonyi út felújításával már el is készült.
Az újonnan épülő Mély úthoz tartozó csomópontok kivitelezése - mindkét oldalon egyaránt - a Pozsonyi útnál és a Stornó Ferenc útnál október végére elkészülhet, ezáltal a munkák miatti forgalom zavarások már idén ősszel megszűnnek.
A Mély út nyomvonalának kivitelezése is az ütemtervhez képest jobban áll, beleértve a jelenleg zajló gabion támfalak, földmunkák, pályaszerkezet építés, vízépítés, közmű és zajvédőfal építés folyamatait is. A Stornó Ferenc úti csomópont végleges pályaszerkezete augusztus végén elkészült annak érdekében, hogy az iskolakezdéskor a lakosság számára már ne legyen ebben a csomópontban jelentős forgalmi akadályozás.
Végéhez közeledik a 84. számú főút ideiglenes terelő útjának kivitelezése
A 780 méteres alagútpár Fertőrákos és az osztrák határ között jön létre, az M85-ös legnyugatibb szakaszán. Itt szintén a Dömper és a Subterra-Raab dolgozik, kiegészülve a Pannon-Doprastav Kft.-vel hármas konzorciumban (SDD Konzorcium).
Az alagútpár kivitelezése folyamatos munkavégzés mellett, a keleti portálról indítva, párhuzamos járatfejtéssel halad. Az alagútpár elsődleges, azaz lőttbetonos szerkezetének kialakítása során a déli járat esetében 375,6 méter, míg az északi járat esetében 157,3 méter alagútszelvényezésnél jár a konzorcium.
Ez a zárt építési móddal készülő alagútrészen a déli alagútnál 338,1 méter, az északi alagútnál 119,8 méter fejtett szakaszt jelent. A felszíni és a felszín alatti monitoring kiépítése és a mérnök általi ellenőrzése folyamatos, a kiértékelésüket a kivitelező, a megrendelő és a mérnök a heti szinten megtartott kockázatkiértékelő megbeszéléseken végzi el.
Ezzel párhuzamosan a nyugati portál kialakításának előkészületei is zajlanak. A 84. számú főút ideiglenes terelő útjának kivitelezése a befejezési stádiumban van, a terelése szeptember végére kiépülhet és forgalomba helyezésével megkezdődhet a bevágási rész véglegesítése, vagyis a rézsűfelület megtámasztásának munkálatai.
A szállítói út elkészült, már a földmunka zajlik
A tervező asztalon is folyik a munka, habár a végleges szerkezet tervei elkészültek, a mérnöki, megrendelői és hatósági jóváhagyás még hátra van. Az SDD Konzorcium számos olyan intézkedést – szállítói út kialakítása, terelő út kiépítése, párhuzamos járathajtás beindítása - foganatosított már saját költségére és hatáskörében, amely a határidőben történő biztonságos előrehaladást segíti és megalapozza.
A 8647. jelű Sopron Északnyugati elkerülő út kivitelezése az M85 V. szakasz szerződéses része, annak munkálatai a nyugati oldali főpálya építésével párhuzamosan haladnak. A szerződés befejezési határideje – beleértve a Bécsi dombi alagút építését is – 2024. június 30.
Az Északnyugati elkerülő előrehaladásánál a kivitelezőnek a szállítói út kiépítésével kellett kezdeni, beleértve a patakokon és a vasútvonalon történő folyamatos és biztonságos átjárás lehetőségének kialakítását. Jelenleg az V. szakasz nyugati részén a nagytömegű földmunka építésén és a műtárgyak cölöpözési feltételeinek megteremtésén dolgozik a konzorcium.
Fotók: DS Konzorcium