| 2024. július. 20. | 2 perc olvasás

Érdekességek a GYSEV 40-60 éves V43-as villamos mozdonyairól!

A GYSEV Zrt. új sorozatában a vontatójárműveket is bemutatják az érdeklődőknek. Most a V43-as villamos mozdonyt ismerhetik meg testközelből. Alapvetően ezek a vontatójárművek már szinte csak tehervontatást végeznek a GYSEV-nél. Személyvonatban, IC-ben csak ritkán találkoznak vele az utasok, de megbízhatóságának eredményeként még lehet számítani a jelenlétükre.

  • A vasúttársaságnál ezen villamos mozdonyok korszaka az 1980-as évek második felében vette kezdetét. Korábban gőzösök és dízel vontatójárművek teljesítettek szolgálatot a GYSEV vonalán felsővezeték hiányában. A nagy mérföldkő 1987-ben volt, ekkor építették ki a Győr-Sopron- Ebenfurth vasútvonalon a felsővezetéket.
  • A választás a V43-as mozdonyra esett. Azon egyszerű oknál fogva, hogy a felsővezetéki villamos paraméterek megegyeznek a MÁV és a GYSEV hálózatán, illetve egy teljesen magyar gyártmányú mozdonyról van szó, technikai átalakításokra sem volt szükség.
  • Az első V43-ast 1987-ben vette át a GYSEV, ez a V43 324-es mozdony volt. Ezután további 7 db ilyen típusú mozdonyt hoztak el Győrből, a MÁV-tól hidegvontatásban. Egy M62-es dízel mozdony vontatta ezeket Sopronba, pályaszám szerint a V43 325-öst, 326-ost, illetve a még MÁV pályaszámmal rendelkező V43 1320-ast, 1321-est, 1322-est, 1323-ast és 1328-ast.
  • 1987-ben Győrben átadták az új villamosított Győr-Sopron vasútvonalat ünnepélyes keretek között, az első leközlekedő különvonatot a V43 324-es vontatta. Osztrák oldalon a Sopron-Ebenfurth vonal villamosítását korábban adták át, itt a különvonatot a V43 331-es mozdony továbbította.
  • A későbbiekben további mozdonyok érkeztek a MÁV-tól, és összesen 16 db V43-as jármű teljesített vontatási szolgálatot a GYSEV-nél. Sajnos a balesetek ezt a sorozatot sem kerülték el, 1995-ben osztrák oldalon, a V43 331-es pályaszámú mozdony Müllendorf és Neufeld an der Leitha állomások között összeütközött az ÖBB egyik motorkocsijával. A baleset során a mozdony annyira sérült, hogy selejtezésre került. 2004-ben Komáromban pedig a V43 322-es szenvedett olyan mértékű ütközést, hogy azt a járművet is leselejtezték.
  • 2007-ben Lövőn a V43 333-as törött össze, tolatási mozgásból adódó baleset érte. Azonban sikerült megmenteni ezt a pályaszámot. Jelenleg a GYSEV-nek 14 db V43-as villamos mozdonya van.
  • „Szili” sokat mondó beceneve ennek a sorozatnak: szakmán belül ugyanis csak így nevezik. Becenevét a főáramköri egyenirányító szilícium diódáiról kapta. Műszaki sikere abból is látszik, hogy majd 20 éven keresztül tudott gyártásban maradni.

Kattintson egy képre a galériánk megtekintéséhez!

Legnépszerűbb cikkek