Az első negyedévben 8,4 százalékkal csökkent a személyi sérüléses közúti balesetek száma összevetve a tavalyi év időszakában mért értékekkel. A javuló statisztikai adatok részben annak köszönhetőek, hogy a koronavírus elleni védekezés során elrendelt veszélyhelyzettel kapcsolatos rendkívüli intézkedések miatt jelentősen csökkent a közlekedő járművek, gyalogosok és kerékpárosok száma. Azonban ez március második felétől fejtette ki a hatását – március 16-tól vezették be a digitális oktatási rendet, azaz az otthon tanulást.
A megyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságok által adott előzetes baleseti statisztikai adatok szerint január–március hónapban 2876 személysérüléses közúti közlekedési baleset – 2019 első negyedéve 3141 balesetet számlált. 2020. márciusában 30,3 százalékkal történt kevesebb baleset, mint 2019. márciusában (1225-ről 854-re csökkent) – tehát a tavasz első hónapjában érezhető markánsan a járványveszély miatti korlátozó intézkedések hatása.
Idén az első három hónapban 86 halálos kimenetelű baleset történt, amely 18,9 százalékos csökkentést jelent a megelőző év azonos időszakához képest (106 halálos kimenetelű baleset). Ugyanebben az időszakban a súlyos sérüléses balesetek száma a tavalyihoz képest 13,2 százalékkal csökkent (895-ről 777-re), míg a könnyű sérüléses balesetekben 5,9 százalékos (2140-ről 2013-ra) csökkenés mérhető.
2020. speciális helyzetű márciusában 29 halálos kimenetelű baleset történt, amely 12,1 százalékos csökkenés az előző évi 33-hoz viszonyítva. A súlyos sérüléssel járó balesetből 38,1 százalékkal, míg a könnyű sérüléses balesetekből 27,5 százalékkal történt kevesebb az előző évhez képest.
Tavaly január és március között 127 ember vesztette életét közúti balesetben (egy balesetben többen is meghalhatnak, illetve sérülhetnek, a halálos kimenetelű balesetek száma ezért tér el a balesetben elhunytak számától), idén az első három hónapban az áldozatszám 91-re csökkent, amely 28,3 százalékkal kevesebb az előző évinél. A súlyos sérültek száma 11 százalékkal (1009-ről 898-ra), a könnyű sérültek száma 6,4 százalékkal (3035-ről 2840-re) csökkent.
Márciust külön elemezve idén 29 ember halt meg közúti balesetben, míg a tavalyi hasonló időszakban 41-en vesztették életüket (ez 29,3 százalékos csökkenést jelent). A súlyos sérültek számában 38 százalékos, a könnyű sérültek számában 31,9 százalékos a csökkenés mértéke.
A balesetek 36 százalékának hátterében az idei első negyedévben a rosszul választott sebesség áll (abszolút és relatív gyorshajtás). Az esetek 25 százaléka az elsőbbségi jog megsértése miatt történt, 14 százalék esetén a kanyarodási szabályok megszegése volt a kiváltó ok. Az adatok szerint a korábbi évek 30 százalék alatti értékéhez képest a gyorshajtás miatt bekövetkezett balesetek aránya emelkedett.
A különleges státuszú márciust ismét külön elemezve legfőbb baleseti okként a balesetek 34 százalékában szintén a helyzethez képest túlzó sebesség nevezhető meg (abszolút és relatív gyorshajtás), az elsőbbségi jog megsértése a balesetek 25 százalékának a hátterében áll, és 15 százalékos részarány jut a kanyarodási szabályok megszegésére.
2020. január–március hónapokban a balesetokozók között 71 százalékos arányt képviselnek a személygépkocsi-vezetők. A második legnagyobb csoport 8 százalékos aránnyal a tehergépkocsi-vezetők, tőlük alig maradnak el kerékpárosok 7 százalékkal, és a gyalogosok 6 százalékkal. 2020. március hónapban ezen adatok az alábbiak szerint alakultak, 69 százalékos arányt képviselnek a személygépkocsi-vezetők, 8 százalékos arányban a kerékpárosok, 7 százalékosban a tehergépkocsi-vezetők, míg 5 százalékban a gyalogosok okoztak balesetet.
A statisztikai adatokból kiderül, hogy idén az ittasan balesetet okozók száma 3,8 százalékkal emelkedett, számszerűleg a tavaly első negyedévben mért 239-ről 248 esetre. Az ittasan okozott balesetek aránya az összes balesetben 8,6 százalék, amely magasabb részarány az előző év azonos időszakában mért 7,6 százalékhoz képest. Az így számolt 13,3 százalékos emelkedési érték annyiban csalóka, hogy a vizsgált időszakban az össz-balesetszám jelentősen csökkent, tehát az ittasan okozott balesetek részaránynövekedésében ennek is jelentős a hatása.
Csak márciust vizsgálva az ittasan balesetet okozók számában 19,2 százalékos csökkenés mérhető az előző év márciusához képest. Mivel a harmadik hónapban a többször említett speciális körülmények okán is az összes baleset száma (így az ittasan okozottaké is) jelentősen csökkent a tavalyihoz képest. Ellentmondónak látszik viszont az ittasan okozott balesetek részaránya az összes baleseten belül, hiszen az arány az előző évi 8,5 százalékról 9,8 százalékra emelkedett márciusban, amely 15,9 százalékos növekedési arányt mutat. Azonban ez a részarány érték egy drasztikusan lecsökkent össz-balesetszámon belül mutatja a szintén csökkenő ittasan okozott balesetek arányát (az ittasan okozott balesetek számának csökkenését túlszárnyalta az összes személyisérüléses baleset számának a csökkenése márciusban).
A felvételek illusztrációk!