Az ETCS L2 rendszer
A rendszer illeszkedik a korszerű, egységes európai vonatbefolyásoló rendszerbe, annak kritériumai alapján épül fel. A rendszer a pályaadatokat, (pl. sebességi viszonyokat) tárolja, az állomási és vonali biztosító-berendezésekből kapott információkat, adatokat feldolgozza, és ezeknek az információknak a segítségével kiszámítja a vonat megengedett legnagyobb sebességét. Ezt az információt a pályamenti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A vonat sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik, és a megengedett mértékűre csökkenti a vonat sebességét.
Vasúti átjárók, pálya melletti munkavégzés, extrém időjárás
A vasútüzemben a közúti átjárók potenciális veszélyforrást jelentenek. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 sem tudja megelőzni, azonban az útátjáró-berendezések meghibásodása vagy helytelen működése esetén emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken.
A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pályamenti munkavégzők védelme érdekében.
Előfordulhatnak olyan időjárási helyzetek, amikor a vasúti járművek sebességét csökkenteni kell, például extrém nyári melegben a közvetlen napsugárzásnak kitett pályaszakaszon vagy viharos szél esetén az adott vonalon bevezetett sebességkorlátozásokat a rendszer kikényszeríti.
Magyarországon elsőként kapott engedélyt
A Sopron – Szombathely – Szentgotthárd vasútvonalra telepített ETCS L2 rendszer hatósági használatbavételi engedélyét – Magyarországon elsőként – 2022. október 4-én adta ki a Technológia és Ipari Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya.
– mondta el az átadási ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A zárórendezvényen részt vett dr. Farkas Ciprián, Sopron polgármestere, valamint Mikics György, a kivitelező Ground Transportation Systems Hungary Kft. ügyvezetője.
– hangsúlyozta dr. Farkas Ciprián.
Az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése során elvégzett munkálatok:
- A teljes ETCS L2 rendszer építési engedélyeztetési eljárásának lefolytatása.
- Új ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer telepítése:
- Harka – Szombathely vonalszakaszon 54 km hosszon,
- Szombathely – Szentgotthárd oh. vonalszakaszon, 57 km hosszon.
- Az ETCS L2 központi egységének (Rádiós Irányító Központ, ún. RBC) tervezése, 2 darab RBC telepítése, és a rendszerhez 10 db elektronikus biztosítóberendezéssel felszerelt állomás és 52 db vonali, önműködő, útátjáró fedező berendezés illesztése.
- Telepítettek több mint 500 jelfeladó és vonatérzékelő pályamenti elemet (balíz) és egyéb, a működéshez szükséges elemeket, berendezéseket.
- Korszerűsítették az átviteli utakat, a szükséges IT kapacitás bővítésekkel.
- Kiépítették továbbá az oktatáshoz és képzéshez szükséges szimulációs központot.
Borítókép; GYSEV Zrt.