A mentési gyakorlat forgatókönyve szerint egy vasúti átjáróban elakadt egy személyautó, amelynek vezetője megkísérelte leállítani a vasúti forgalmat. Mivel ez nem sikerült időben, bekövetkezett az elakadt gépjármű és a vonat ütközése. Az ütközés során a személykocsiban utasok sérültek meg és tűz ütött ki. A vonat veszélyes árut is szállított tartálykocsiban, amely megsérült, és szivárgott.
A kiérkező rendőrség biztosította a helyszínt, a vasúti balesetvizsgáló megkezdte a helyszínelést, a villamos vonalfelügyelet szakemberei pedig elvégezték a felsővezeték feszültségmentesítését. A kiérkező mentők és katasztrófavédelmi egységek elkezdték a tűz oltását és a személyek mentését, majd a tartálykocsinál észlelt szivárgást a vasúti elhárító egységek segítségével lokalizálták és elhárították. A vasúti elhárító egységek a katasztrófavédelemmel eltávolították a gépkocsit a vasúti pályáról. A helyszínelés befejezése, a szivárgás megszüntetése és a mentés befejezését követően a vasúti forgalom megindult, a gyakorlat véget ért.
A gyakorlattal a vasúttársaság legfontosabb célkitűzése a személyi sérüléssel, komoly anyagi károkkal járó balesetek megelőzése, ill. a már bekövetkezett, rendkívüli események esetében a sérültek gyors ellátása, az anyagi károk enyhítése a vasúti forgalom mielőbbi helyreállításával.
Szintén a mentési gyakorlat fontos célja volt, hogy felhívják a figyelmet a GYSEV hálózatán alkalmazott rendszerre: a vasúttársaság által üzemeltetett vasúti átjárókba az elmúlt években „Vészhelyzet esetén értesítendők” táblákat helyeztek ki. A gyors információ balesetveszélyes szituációkban segíthet megelőzni az ütközéseket.
Emellett fontos felhívni a figyelmet arra a statisztikai adatra, miszerint a vasúti átjárókban bekövetkező ütközéses balesetek leggyakoribb oka, hogy a gépjárművezetők figyelmen kívül hagyják a fénysorompók tilos jelzését.
Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a gyakorlat előtt hangsúlyozta: a vasúti átjárók könnyen válhatnak baleseti gócpontokká. A Magyarországon folyamatban lévő és tervezett közlekedési infrastruktúrafejlesztések részeként számos helyen váltják ki a szintbeni keresztezéseket külön szintűek. A GYSEV 2010 óta több mint 160 vasúti átjáró biztonságát növelte saját hálózatán jobban látható optikai LED-ek beszerelésével, sorompók telepítésével. A mentési gyakorlat a hatékony közlekedésbiztonsági szemléletformálást is elősegítheti azzal, ha a kontrollált körülmények között bekövetkező ütközésről és annak következményeiről készülő felvételek akár csak egy autóst is visszatartanak attól, hogy a kellő körültekintés nélkül hajtson be egy vasúti átjáróba.
Dr. Farkas Ciprián, városi tanácsnok, soproni önkormányzati képviselő beszédében köszönetet mondott a vasúttársaság, valamint a mentők, rendőrök, katasztrófavédelem munkatársainak. Mint mondta, a mentési és elhárítási gyakorlaton részt vevő szakemberek az év 365 napján azonnali és hatékony segítséget nyújtanak rendkívüli események bekövetkezésekor.
„A legmodernebb motorvonatokkal előfordulhat, hogy vasúti átjáróban összeütköznek egy gépjárművel. Vasúttársaságunk számára kiemelten fontos, hogy egy ilyen, rendkívüli helyzetben a lehető leggyorsabban tudjunk cselekedni, megkezdeni a mentést és elhárítást, majd ezt követően visszaadni a forgalomnak az érintett vasúti szakaszt. Emberéletek múlhatnak azon, hogy egy balesetet követően kellően begyakorolt és összehangolt módon végezzék munkájukat a vasúti szakemberek és a hatóságok munkatársai” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.