A mentési gyakorlat forgatókönyve szerint egy vasúti átjáróban elakadt egy személyautó, amelynek vezetője megkísérelte leállítani a vasúti forgalmat. Mivel ez nem sikerült időben, bekövetkezett az elakadt gépjármű és a vonat ütközése. Az ütközés során a személykocsiban utasok sérültek meg és tűz ütött ki. A vonat veszélyes árut is szállított tartálykocsiban, amely megsérült, és szivárgott.
A kiérkező rendőrség biztosította a helyszínt, a vasúti balesetvizsgáló megkezdte a helyszínelést, a villamos vonalfelügyelet szakemberei pedig elvégezték a felsővezeték feszültségmentesítését. A kiérkező mentők és katasztrófavédelmi egységek elkezdték a tűz oltását és a személyek mentését, majd a tartálykocsinál észlelt szivárgást a vasúti elhárító egységek segítségével lokalizálták és elhárították. A vasúti elhárító egységek a katasztrófavédelemmel eltávolították a gépkocsit a vasúti pályáról. A helyszínelés befejezése, a szivárgás megszüntetése és a mentés befejezését követően a vasúti forgalom megindult, a gyakorlat véget ért.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F5f%2Fdb%2Fmentesi-gyakorlat-kep2_vzrf.jpg)
fotó: Griechisch Tamás
A gyakorlattal a vasúttársaság legfontosabb célkitűzése a személyi sérüléssel, komoly anyagi károkkal járó balesetek megelőzése, ill. a már bekövetkezett, rendkívüli események esetében a sérültek gyors ellátása, az anyagi károk enyhítése a vasúti forgalom mielőbbi helyreállításával.
Szintén a mentési gyakorlat fontos célja volt, hogy felhívják a figyelmet a GYSEV hálózatán alkalmazott rendszerre: a vasúttársaság által üzemeltetett vasúti átjárókba az elmúlt években „Vészhelyzet esetén értesítendők” táblákat helyeztek ki. A gyors információ balesetveszélyes szituációkban segíthet megelőzni az ütközéseket.
Emellett fontos felhívni a figyelmet arra a statisztikai adatra, miszerint a vasúti átjárókban bekövetkező ütközéses balesetek leggyakoribb oka, hogy a gépjárművezetők figyelmen kívül hagyják a fénysorompók tilos jelzését.
Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a gyakorlat előtt hangsúlyozta: a vasúti átjárók könnyen válhatnak baleseti gócpontokká. A Magyarországon folyamatban lévő és tervezett közlekedési infrastruktúrafejlesztések részeként számos helyen váltják ki a szintbeni keresztezéseket külön szintűek. A GYSEV 2010 óta több mint 160 vasúti átjáró biztonságát növelte saját hálózatán jobban látható optikai LED-ek beszerelésével, sorompók telepítésével. A mentési gyakorlat a hatékony közlekedésbiztonsági szemléletformálást is elősegítheti azzal, ha a kontrollált körülmények között bekövetkező ütközésről és annak következményeiről készülő felvételek akár csak egy autóst is visszatartanak attól, hogy a kellő körültekintés nélkül hajtson be egy vasúti átjáróba.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F2f%2Fe6%2Fgysev-katasztrofa-gyakorlat-tom-5210_iw__.jpg)
fotó: Griechisch Tamás
Dr. Farkas Ciprián, városi tanácsnok, soproni önkormányzati képviselő beszédében köszönetet mondott a vasúttársaság, valamint a mentők, rendőrök, katasztrófavédelem munkatársainak. Mint mondta, a mentési és elhárítási gyakorlaton részt vevő szakemberek az év 365 napján azonnali és hatékony segítséget nyújtanak rendkívüli események bekövetkezésekor.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2F35%2F53%2Fgysev-katasztrofa-gyakorlat-tom-5221_n04t.jpg)
fotó: Griechisch Tamás
„A legmodernebb motorvonatokkal előfordulhat, hogy vasúti átjáróban összeütköznek egy gépjárművel. Vasúttársaságunk számára kiemelten fontos, hogy egy ilyen, rendkívüli helyzetben a lehető leggyorsabban tudjunk cselekedni, megkezdeni a mentést és elhárítást, majd ezt követően visszaadni a forgalomnak az érintett vasúti szakaszt. Emberéletek múlhatnak azon, hogy egy balesetet követően kellően begyakorolt és összehangolt módon végezzék munkájukat a vasúti szakemberek és a hatóságok munkatársai” – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
/https%3A%2F%2Fadmin.sopronmedia.hu%2Fuploads%2Fimport%2Fe4%2F69%2Fgysev-katasztrofa-gyakorlat-tom-5245_6nqi.jpg)
fotó: Griechisch Tamás