| 2020. november. 18. | 3 perc olvasás

Azt lehet átverni, aki hagyja magát – Black Friday 2020-ban

Hogyan jutunk el a tőzsdei összeomlástól a nemzetközi vásárlás ünnepnapjáig?

A történet úgy tartja, hogy két Wall Street-i elvetemült kereskedő hosszú ideig fáradozott azon, hogy a lehető legtöbb aranyat felvásárolja a tőzsdén, majd pedig csillagászati árakon azokat döbbenetes nyereséggel értékesítse. Ez a projekt a végzetes, 1869. szeptember 24-i napig tartott, amikor végül az összeesküvésre fény derült. A felismerés hatására a New York-i tőzsde történelmi mélypontra került és nem kímélt gazdagot, szegényt, minden érintettet a csődbe taszított. Ezt a válságot nevezték Black Friday-nek, vagy más néven Gold Panic-nak. A fekete jelzőt azóta is számtalanszor alkalmazták a világban a különböző pénzügyi pánikok leírása esetében.

Egy másik kontextusban a Black Friday a kézzel vezetett könyvelések idejéből származik. Ekkor a veszteséges hónapokat piros, míg a nyereséges hónapokat fekete tintával írták. Ebben az értelemben a fekete péntek jelentette azt a napot, amikor a kereskedők fellélegezhettek, a mérleg végre pozitív fordulatot vett.

A napjainkban használatos kifejezés Philadelphiában jelent meg először 1961-ben a Hálaadást követő napon, vagyis november negyedik csütörtökjén. Bár akkor még a megnövekedett közúti forgalomra értették, mivel ekkor került megrendezésre a hagyományos focimeccs a hadsereg és a haditengerészet között. 5 évvel később egy tehetséges PR szakember meglátta a lehetőséget ebben a helyzetben és a kereskedőkkel megállapodva megpróbálta ezt a napot a karácsonyi bevásárlás első napjával összekötni. A forgalmi dugók továbbra is megmaradtak, de a boltok is megteltek vásárlókkal. A sikeres PR akciónak köszönhetően indult el hódító világ körüli útjára - innentől kezdve már pozitív vonatkozásban- a Black Friday.
A hazai kiskereskedelmi üzletek 2013-ban alkalmazták először a fekete pénteket, mint akciós napot, időszakot. Ekkor a kereskedők hosszabb, akár 24 órás nyitvatartással, hatalmas árukészlettel és változatos kedvezményekkel készülnek a vásárlók részére.
Jogosan hangoztatják a médiában, hogy ez a nemzetközi vásárlás ünnepe, hiszen például 2019-ben 6,2 milliárd dolláros bevételt könyvelhettek el az online kereskedők csak ezen az egy napon.

2020-ban a Black Friday hivatalos napja november 27. Ezt a dátumot nem feltétlenül szükséges kőbe vésni, hiszen egyes kereskedők is elég lazán, nem minden esetben értelmezik korrektül a saját fekete péntekjüket.
Jellemzően a november 13., 20. és 27-i péntekeket preferálják, de arra is találhatunk példát, hogy több napos, hetes vagy akár havi promócióval is készülnek az üzletek.

De valóban „minden arany, ami fénylik"? Tehetjük fel jogosan a kérdést, persze csak akkor, ha nem hiszünk elvakultan a nyereségért bármire hajlandó kereskedőknek.

Az elmúlt évek tapasztalata alapján elmondható, hogy a Gazdasági Versenyhivatalnak és a fogyasztóvédelemnek igencsak megnövekszik a munkája ezen időszak alatt, hiszen sorra érkeznek a vásárlói panaszok. Ha valaki azt gondolná, hogy egy nagy, ismert áruháznál biztonságos a vásárlás, akkor sajnos ki kell, hogy ábrándítsuk. Vannak klasszikus és igen kreatív eszközök, amelyekkel minden évben újra-és újra találkozhatunk.

Nézzünk néhány példát az elmúlt évekből, amelyekből célszerű okulni:
Veszélyes:
kamuáruházak: Ilyenkor a naiv vásárlók könnyebben bedőlnek egy-egy „kihagyhatatlan” ajánlatnak és ekkor jelennek meg a nem létező boltok, amelyeknek egyetlen céljuk, hogy megszerezzék a bankkártya adatokat.
Átlátszó:
- korábban is ennyibe került: Röviddel a Black Friday előtt hirtelen felemelik a termék árát, hogy legyen miből csökkenteni, de végeredményképpen az eredeti ár megegyezik az új, kedvezményes árral.
Bosszantó:
akár 80-90%-os kedvezmény: Valóban él a hatalmas kedvezmény, de csak pár darabot értékesítenek ezen az áron és mire eljutunk a pénztárig, már el is tűnik a kosarunkból az áhított termék.
Pofátlan:
változó árak: Minimális időkülönbséggel változó árakon, kedvezményekkel kínálják a terméket ugyanattól a forgalmazótól. Reggel még 40% volt az érvényes kedvezmény, délután már csak 10%.
Megtévesztő:
a 60 valóban csak 20: A kereskedőnél valóban él a 60%, de máshol amúgy olcsóbban is magtalálható a termék. Így a nap végére realizált nyereség lehet, hogy csak 20% lesz (jó esetben).

A legnagyobb trükk az egészben az idő rövidsége, amely meggondolatlan vásárlásra készteti az embereket. Egy kutatás kimutatta, hogy 30 perc eltelte szükséges ahhoz, hogy az agyunk jutalomközpontja mellett a racionalitásért felelős rész is aktivizálódjon. Bár kétségtelenül lehet találni jó ajánlatokat, ne kapkodja el a vásárlást, ne dőljön be a látszólagos akcióknak!

Borítókép és egyéb képek: illusztráció (Forrás: internet)
Forrás:
https://tudomanyplaza.hu/
https://index.hu/gazdasag/
https://www.kimbino.hu/magazin/

Legnépszerűbb cikkek