A 780 méteres alagutat a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD Konzorcium kivitelezi az M85-ös V. szakaszán, amely a Fertőrákos csomóponttól közel az országhatárig épül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában.
A blokkonként haladó géplánc párhuzamosan végzi a munkafolyamatokat
Az öt éven keresztül zajló projekt mindkét járatában, a már elkészült elsődleges szerkezet után, jelenleg a végleges szerkezet épül. "A végleges szerkezet előre láthatólag ez év végére mindkét járatban elkészül, amit a folyamatos kivitelezéssel lehet teljesíteni" - számolt be minderről Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője.
A déli járatban a végleges szerkezet munkálatai már folyamatban vannak. A géplánc a 6 méteres szigetelő kocsiból, a blokk kiosztással azonos hosszúságú, azaz 12,5 méteres vasszerelő kocsiból, a szintén 12,5 méteres 130 tonnás zsalukocsiból és a szintén 12,5 méteres utókezelő szerkezetből áll.
A BIM programmal tervezett és először virtuálisan kivitelezett végleges szerkezet kivitelezése a járat takarításával és finom profilozásával kezdődik, majd az ellenbolt vasszerelése és betonozása történik meg. A 35 cm vastag vasbeton boltozat szigetelése, vasszerelése és zsalukocsi általi betonozása egymást követve 2-3 blokk lemaradással, párhuzamos munkafolyamatként zajlik. A bebetonozott boltozat már a belső beépítés összes szerelvény- és kötődobozát, védőcsövét tartalmazza a későbbi alagút irányítás és üzemeltetési rendszerek beépíthetősége és működtetése érdekében.
A nyugati oldalon az alagút irányításáért és működtetéséért felelős irányító központ szerkezetépítése elkészült, az épület belső munkálatai folyamatban van.
A közel 800 méteres alagút betonozását – a nyitott szakaszokkal együtt - járatonként 64 blokkra felosztva készítik el. A projekt jelenlegi előrehaladása szerint az északi járatban 18 ellenbolt, míg a déli járatban 33 ellenbolt már elkészült. Ugyanakkor a déli járatban a boltozat szigetelése a 17-es- blokkig volt kész, míg a 15-ös blokkig jutottak el a vasszereléssel, és 13 olyan blokk volt, amelynél már a boltozat betonozása is lezárult a zsaluzókocsi által.
A munkafolyamatok optimális szervezése a feszes határidőt is tartva
A projektvezető legnagyobb kihívásként az organizációt jelölte meg. „Ennyi párhuzamosan zajló munkafolyamatot kiszolgálni anyaggal és emberrel nem kis feladat úgy, hogy ezen a szűk területen mindenkinek legyen elegendő munkaterülete, és minden alapanyag időben a helyszínen legyen a folyamatos munkavégzés érdekében. Az egyik fő feladatunk most a munkafolyamatok optimális egymásra szervezése úgy, hogy közben tartani tudjuk a viszonylag feszes határidőt.”
Zárásként néhány szóban az északi járat munkáira is kitért, ahol a februári lyukasztás után az elsődleges szerkezet befejezéséhez további bányászati munkákat végeztek el, egy további vészátjárót is létrehozva, valamint két segélykérő és tűzcsapfülkét. „Itt ezek után már profilozási munkák zajlottak, valamint az ideiglenes közművek áthelyezése” – tette hozzá.