Az adathalászat szinte mindennapossá vált nemcsak a nagyvilágban, hanem hazánkban is. Mint mindenki más, a kiberbűnözők is gazdaságosságra törekszenek, ezért elsősorban nem kis cégek, hanem nagy, többezres vagy akár több százezres ügyfélbázissal rendelkező közüzemi szolgáltatók ügyfeleit veszik célba, így már napi szinten találkozhatunk a postaládánkba beeső adathalász levelekkel, ahol az E.ON, a NAV, az OTP Mobil (SimplePay) vagy a PayPal nevében próbálják meg megszerezni adatainkat – olvasható a Quadron közleményében.
- Rendszeresen végzünk kis- és nagyvállalatoknál, valamint kormányzati szerveknél adathalász-szimulációkat, és az alkalmazottak átlagosan 51 százaléka rákattint az ilyen típusú levelekre. Ez azt jelenti, hogy egy-egy ilyen kampány során minden második munkatárs adatait megszerezhetik a kiberbűnözők, ami elképesztően magas arány – mondta a szakértő.
Újabb szereplőként a tegnapi napon megjelent egy, a Nemzeti Közművek ügyfeleinek adataira halászó e-mail, hozzá tartozó hamis weboldallal. A bűnözők ezúttal „megelégednek” a bankkártyaadatok ellopásával.
- Egyértelműen megállapítható, hogy ugyanaz a csoport próbálja a NAV és az Nemzeti Közművek ügyfeleinek adatait is ellopni. A feltört weboldal könyvtárstruktúrájában visszalépkedve azt látjuk, hogy itt van egy /navhungaria nevű könyvtár is, amely a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adathalászatára utal – hangsúlyozza Solymos Ákos.
Legyünk óvatosak, és mindig ellenőrizzük a feladót – amely bár hamisítható, de gyakran a bűnözők nem veszik a fáradtságot, hogy ezzel bíbelődjenek.
- Ezenkívül mindenkinek ismernie kell azt az egyszerű ellenőrzési módszert, hogy ha az e-mailben a hivatkozás fölé visszük az egérmutatót, de nem kattintunk, akkor a program kiírja az eredeti hivatkozási címet. Ha ez egy teljesen más weboldal, mint a szolgáltató eredeti címe, akkor ne kattintsunk, hanem töröljük az e-mailt – teszi hozzá a szakértő.
Borítókép: illusztráció; Forrás: hirado.hu