A Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum immáron harmadik esztendeje csatlakozott a Fenntarthatósági témahéthez. Ennek keretében szerdán szerdán például rendhagyó kémiaórán tanulhattak érdekességeket a folyó kincsről - például azt, hogy az üzletekben kapható üdítőitalok otthon is előállíthatók. - Azt modelleztük, hogy a manapság nagyon kedvelt szintetikus italok milyen könnyedén elkészíthetők némi káposztalé, víz és a boltokban kapható citromsav segítségével – osztotta meg velünk élményeit Boros Ákos, aki hozzáfűzte: ez a kísérlet is bizonyította számára, hogy a legjobb üdítő, amelyet ihat, az maga a víz.
A tanulók a piacon kapható vízzel kapcsolatos berendezésekkel kapcsolatban is megtudhattak részleteket. - Megnéztük például az ozmotikus nyomáson alapuló vízlágyító berendezéseket, és kiderültettük, hogy miért feleslegesek ezek – emelte ki Horváth Lúcia, a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum laborvezetője. - Aztán tanulmányoztuk a konyhasó elektrolízisét a vaselektródák mellett. Ennek során a zöldes-barnás színű, oldhatatlan vegyület keletkezik a vízben. Ezzel modellezni lehet egy szintén népszerű víztisztító berendezést. Tehát, ha vezetékes, vagy kis konyhasóval megszórt vízbe áramot vezetünk, akkor úgy néz ki, mintha a folyadék koszos lenne, holott erről szó sincs. A legjobb víz, amit pillanatnyilag fogyaszthatunk itt a mi környékünkön, az a vezetékes – fejtette ki.
A berzsenyis diákok a hulladékgyűjtéssel is foglalkoztak a fenntarthatósági témahét kapcsán. A tanárok szerint fontos, hogy a gyerekek megtanulják, hogy a szelektíven gyűjtött szemét újrahasznosítható. A Fenntarthatósági témahét március 18. és 22. között tart az iskolákban. A program célja az alapvető szemléletformálás. Azonban fontos, hogy ne csak ezen a héten legyen szó a fenntarthatóságról.
- Valamilyen módon mindegyik tantárgy foglalkozik vele, de a természettudományokkal kapcsolatosak kiemelten – jelentette ki Tölli Balázs, a Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceum igazgatója. - A mi iskolánkban apróbb és nagyobb gyermekek vannak, tehát a diákság egyes tagjai másként szólíthatók meg, az apróbbak vetélkedőkkel, rajzversenyekkel, és hasonlókkal. Az idősebbek pedig, akik közül kiválhatnak olyan szakemberek is, akik a jövőben a víz ügyét szolgálják majd, ők már a tudományosságot érintő módon tartanak előadásokat és foglalkozásokat. Azt gondolom, hogy a figyelemfelhíváson kívül az is egy fontos eleme ennek a tematikus hétnek, hogy ki is próbálják magukat a diákok, ugyanis kicsit belecsöppenhetnek a környezetvédelem világába – emelte ki az igazgató.
A tanulók sok érdekességet tanulhatnak meg a témahét során – sokan ennek hatására kezdenek környezettudatosabban élni.