1973-ig a vonal hossza 3700 méter volt, 9 földalatti és 2 felszíni megállóval. 1896. május 3-án, délután Ferenc József nyitotta meg Európa és a világ első, villamos-motorkocsis üzemű földalatti vasútját (a londoni eredetileg gőzhajtású volt). A vonal megnyitásakor a műszaki színvonalat tekintve az egész vasút, benne a járműpark messze megelőzte korát.
A forgalmat forgóvázas motorkocsik bonyolították le, az áramellátást gőzgéppel hajtott áramfejlesztő biztosította. A biztosító berendezés 1973-ig működött eredeti állapotában. Reggel 6 és este 23 óra között 4 percenként követték egymást a szerelvények. Ferenc József 1896. május 8-án utazott a földalatti vasúton, melynek emlékére az üzemeltető cég felvehette a Ferenc József Földalatti Villamos Vasút Rt. nevet.
Érdekesség, hogy az építkezés csak 21 hónapig tartott, nem fúrták az alagutat, hanem egyszerűen felbontották a mai Andrássy utat, majd miután végeztek a munkálatokkal, újra burkolták. Eredetileg díszes csarnokok jelezték a megállók helyét a felszínen, az állomásokat pedig Zsolnay csempékkel díszítették.
A Kisföldalatti 70 éven keresztül bal oldali közlekedésű volt, az oldalváltásra csak az 1970-es felújítás és pályahosszabbítás alatt került sor. Így alakult ki a mai, Vörösmarty tértől a Mexikói útig tartó nyomvonal, összesen 11 megállóval. Az Andrássy út és a Millenniumi Földalatti Vasút 2002 óta a világörökség része.
Forrás: Internet
Borítókép: Az alacsonypadlós utastér a forgóvázak között kapott helyet, míg a két vezetőállás a forgóvázak fölé került.
Forrás: https://www.albertbahn.hu/