| 2017. március. 17. | 2 perc olvasás

A Magyar Közútnál is vége a télnek – indul a kátyúzási szezon

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. csütörtökön hivatalosan is lezárta a téli útüzemeltetési időszakot, ami november 10-e óta tartott. A tavaszias időjárás beköszöntével így újra a kátyúzási, javítási munkákra helyezik a hangsúlyt a társaság szakemberei.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. téli útüzemeltetési időszaka minden év november 10. napjától egészen a következő év március 15. napjáig tart. Idén nem kellett meghosszabbítani a téli készenlétet, így csütörtöktől a társaság 93 mérnökségén elkezdődhetett a tavaszi munkákra való átállás. Az elmúlt négy hónapban a társaság gépei összesen 190 454 munkaórát teljesítettek, ezen időszak alatt 110 743 tonna sót, 1 228 tonna kalcium-klorid granulátumot, 3,81 millió liter kalcium-klorid oldatot és 6 543 tonna érdesítő anyagot juttattak ki a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózatra.

illusztráció
illusztráció
fotó: Leczovics Zsolt

A téli hónapokban, főleg az elmúlt hetekben a csapadékos időjárás és a fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása miatt, a burkolathibák száma megnőtt a közúthálózaton is. A cég szakemberei télen is végeztek ideiglenes javítási munkákat hidegaszfalt felhasználásával, hogy a balesetveszélyes burkolathibákat kijavítsák, de a megfelelő körülmények ilyenkor jóval korlátozottabbak, hiszen télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet szükséges a hidegaszfalttal történő lokális burkolatjavítási munkákhoz. Tavasztól azonban már újra nyitnak a melegaszfalt keverőtelepek, így tartósabb javítási munkákra van lehetősége a szakembereknek.

illusztráció
illusztráció
fotó: Leczovics Zsolt

A kátyúkról információt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elsősorban a saját útellenőri hálózatán keresztül szerez, több száz útellenőr járja meghatározott terv alapján a közel 32 ezer kilométeres közúthálózatot. Természetesen a lakossági és egyéb bejelentéseket is köszönettel veszik, a jelzéseket igyekeznek beépíteni előzetes ütemterveikbe, a munkákat ütemezetten végzik. Első körben minden esetben a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be.

A kátyúzási, lokális javítási munkákra a Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén nettó 9,95 milliárd forintot költhet el, ez mintegy 146 ezer tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé.

illusztráció
illusztráció
fotó: Leczovics Zsolt

Legnépszerűbb cikkek