| 2023. június. 7. | 2 perc olvasás

A lovas népek különleges teherautója az ekhós szekér

Tudtad, hogy az ekhós, ernyős vagy sátoros szekér a szkíták, hunok és magyarok multifunkciós „népautója”, „lakókocsija” és áruszállító „teherautója” volt egyben?

Az ekhós szekér olyan szekér, amely fölött négy álló rúdon domború tetőszerkezet, rácsozat nyugodott, és arra terítették fel az ekhót vagy ernyőt, vagyis a gyékényből font vagy nemezből készült ponyvát, amely hátul leért a saroglyáig is, ha kellett, de rendszerint félig felcsavarták. Az eső és a nap heve ellen nyújtott védelmet. Később már stabil, házszerű felépítményt is raktak a szekéralvázra. Ismert volt magasított, kétszintes ekhós szekér is, főleg a kereskedők körében, akik hosszú utakat tettek meg áruikkal, ezért az egyik szint raktér, a másik szint pedig lakótér céljára szolgált. Egy jól megépített ekhós szekér akár 16–20 mázsa árut is képes volt szállítani.

A szkíták, hunok és magyarok 2 tengelyű, 4 kerekű, az első tengelynél kormányozható szekereket használtak.

A szekér alkotórészei, mint minden kocsinak, az elülső és hátsó alj és a szekérderék, vagy kocsiszekrény. Az elülső aljnak részei a tengelytőke a zsámollyal és az ezek fölött az alj vagy derékszög körül elforgathatóan megerősített pörgettyű, amelynek külső szélein a rakoncák vannak a szekéroldal támasztására.

 

A szekér keletkezésének valószínű helye és elterjedése Eurázsiában. A négykerekű szekér a szkíták találmánya volt úgy 4.000 évvel ezelőtt, és Közép-Ázsiából terjedt el a lovas népeknek köszönhetően Kína, India, a Közel-Kelet és Európa irányába.

Az ekhós szekér alkalmas volt egy kis átalakítással arra is, hogy számos kézműves mesterség mobil műhelyeként is szolgálhasson. Ilyen volt például a tárkányok műhelye. A vasművességnek a szkíta korig visszamenő hagyománya volt a magyarság körében. A lovas népek lovas hadseregeinek vasszükséglete nagy volt, a becslések szerint az évi 20 tonnát is meghaladhatta, amit a gyepvasérc összegyűjtésével fedeztek. A vaskohászat is a tárkányok dolga volt. Az ércből kiolvasztott vas kovácsolása azonban már nem volt annyira helyhez kötve, és a kovácsok már elkísérték ekhós szekérből kialakított műhelyeikkel a hadjáratra a lovasságot.

 

OLE-objektum

Ekhós szekér modell

Kr.e. 12. század körül Osheriyeh, Szíria másolat Ashmolean Museum of Art and Archaeology

A kocsi szintén magyar találmány, amely a szekér továbbfejlesztett változata, a 15. században Kocs községben kezdték el gyártani. Könnyű, finom kidolgozása révén gyors és viszonylag kényelmes volt, ezért Európa-szerte híressé vált. A kocsi magyar szó, ami átkerült más nyelvekbe is, természetesen a kocsival mint járművel együtt: angol coach, német Kutsche, katalán cotxe, spanyol coche, olasz cocchio, flamand goetse, lengyel kocz, cseh kočár, szlovák koč, kočiar, ukrán коч, szerb кочије, szlovén kočíja, svéd kusk. A Kaukázus vidékén és Kisázsiában pedig a könnyű szekeret „madzsarnak” nevezik.

A kocsik mind a mai napig futkároznak az utcán, csak már motorizált változatban, mint személykocsi, teherkocsi vagy lakókocsi.

 

Forrás: Szekér Wikipédia (wikipedia.org)

Ekhós szekér modell - Bibliamúzeum (bibliamuzeum.com)

ekhós szekér | Magyar néprajzi lexikon | Reference Library (arcanum.com)

 

Címkék: Tudtad?

Legnépszerűbb cikkek